Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6126 ggr
sissie
0

Blommor och fjärilar

Jag undrar om jasminbuskar är omtyckta av fjärilar. Vill gärna slå ett slag för fjärilarna som verkar bli färre och färre i vårt område.

Förslag på andra fjärilsvänliga buskar blommor mottages också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Halvdansken
0

Buddeleja och nässlor är populära.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sissie
0

Nässlor vill jag bli av med.Skrikandes Ok de kan få stå kvar i komposten dock.Flört

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Halvdansken
0

Bra, det behövs nässlor. Vad med att googla fjärilar + buskar?

Buddelejans danska namn är sommerfuglebusk = fjärliskbuske.

Men jag har sett fjärilar på det mesta som blommar, så jag vet inte hur kräsna de är.

Undrar dock om inte färger/kontraster kan vara viktiga?  

PS Förresten - vatten. Det är nog så viktigt. Det bästa sättet att ge fjärilar vatten är att ha en låda med sand som man håller fuktig. Då kan de sätta sig i sanden och sticka ner snabeln i gruset och dricka.

Bjornen
0

Jasmin är nog en populär fjärilsbuske, men du menade nog istället schersmin. Budleja har dt svenska namnet fjärilsbuske.

Blommor med röd färg ser inte insekter, men de kan ha ultravioletta färger som vi inte uppfattar. Många växter med lila eller blåa blommor såsom kransveronika och Verbena bonarense är populära. 

Högväxta växter är lätta för fjärilar att nå.

På våren är det övervintande fjärilar som är i farten och dessa har minst en till generation. Under högsommaren är det de som övervintrat som puppor eller sådana som flyttat hit från bl.a. Tyskland.

Nässla och brakved är viktiga växter för fjärilslarver.

Halvdansken
0

Ok, jag har aldrig haft trädgård i Sverige, så jag har inte så stor koll på de svenska handelsnamnen.

Jag såg ett program om bin på TV, och det handlade om färger på blommor. Väldigt intressant. Så som vi ser blommorna med våra ögon, kan var fullständigt annorlunda för ett bi. Vissa ser de inte alls (som björnan sa) och vissa hade helt andra ultravioletta färger. Nåt som vi ser som gult såg de som lila, och liknande.

Fråga mig nu inte om fjärilar fungerar på samma sätt.

Bjornen
0

Alla insekter har liknande färgseende men det varierar hur noggrant deras seende är. Av de vilda växter som finns här är det bar tre arter med röda blommor (rågvallmo, kornvallmo och spikvallmo) men har ultravioletta färger. Honungsstrecken är ofta av violett eller ultraviolett färg (styvmorsviol och midsommarblomster har tydligt synliga honungsstreck).

Bina ser dåligt olika nyanser och därför finns det många växter som kan variera i färgnyanser.

Röda blommor pollineras huvudsakligen av kolibri.

Halvdansken
0

Går de inte på lukt, björnen? Eller är det färger, och att de känner igen vissa planter på ett eller annat sätt? Eller slumpen?

sissie
0

Så i princip om man vill få många fjärilar till sin tomt så ska man satsa på blommor som inte är röda och som har gul innerdel av sina kronblad.

Förstod jag dig rätt?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Branneli
0

Lavendel lockar fjärilar.

På våra blommande hortensior finns det också mänga fjärilar.

sissie
0

Lavendel har jag planterat bland rosorna. Flera tussar! Så där lär det bli lavendel nästa sommar.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
0

Fjärilar locka med doft. Nattfjärilar ännu bättre. Bina lockas inte av doft och deras smakkänsla kräver relativt högt sockerinnehåll för att de ska känna det som sött. Bina kommer hem berättar med dans vart de andra ska flyga.

OlleA
0

Blommor som inte är röda? Kanske inte rent eldröda, men jag tycker att många rödlila eller rosa blommor hör till de allra bästa fjärilsblommorna. På min äng har jag ständigt fjärilar på rödklint, väddklint och svartklint. Kungsmyntan och andra myntor är också mycket populära, likaså röd solhatt (Echinacea).

Olle

sissie
0

Ok. Oj vad mycket bra tips.

Buskar då? Vad är bra blommande buskar? Syren, jasmin elle…?

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

OlleA
0

Syrener är bra, men allra bäst är buddlejan som tidigare har nämnts här.

Olle

Bjornen
0

De allra flesa av växterna som vi uppfattar som rödlila eller rosa har ultravioletta färger som bara insekterna upptäcker och inte däggdjuren.

Bjornen
0

Doftande buskar är bra lockmdel för fjärilar. De växter som doftar bäst om kvällarna pollineras av svärmare eller andra mera nattaktiva fjärilar. Kaprifol, liguster och schersmin besöks gärna av svärmare.

En art av jasmin kan odlas i sydligaste Sverige som klätterväxt med gula blommor, men är inte så vanlig i odling. Schersmin (eller bättre med den gamla stavningen schärsmin) kan odlas i nästan hela landet med vita eller gräddvita blommor.

sissie
0

Nu har jag köpt fyra stycken clematis som ska få stora fyllda rosa/lila blommor. Hoppas att de kommer att trivas. Har ganska hård jord men ska lukra upp den ordentligt där de ska få bo. Det är mer på norrsidan av huset med morgonsol och kvällssol. Vet att mamma hade clematis växande så när jag var liten och dom växte som bara den.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Heart
0

Bolltistel, blå kransveronika och gullspira drar till sig riktigt mycket humlor, de t.o.m. sover på dem på nätterna. Jag lade ut bilder på min blogg, för den som vill se är adressen gudrunskeramik.blogspot.com