Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3542 ggr
LillaFagelBla
0

Ohyra.. eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mina nyplanterade kallor är knappt 1dm höga och har fått bladen perforerade av någonting. Hålen är inte genomätna utan har ett genomskinligt skikt kvar. Jag kan inte se några insekter på plantan med blotta ögat. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara och vad man kan göra åt det?

Har googlat massor men inte lyckats hitta någon beskrivning på ohyra som jag tycker matchar detta.

En av de tre plantorna har klarat sig hittills och den ser både friskare ut och har växt mycket fortare än de andra. Den står numera i köket för att komma så långt bort från de andra som möjligt.

Har duschat alla kallorna och alla andra växter jag har hemma med duschen+ sprayat med provado två gånger (senast idag). Första omgången tog jag dessutom bort de blad som angripits. Det är fem dagar sedan nu och jag tyckte att det blev llte bättre, eller att angreppet (eller vad det nu är) åtminstone stannade av lite.. men nu är de kvarvarande bladen som var fina förut alldeles prickiga de med.

Hoppas ju att kallorna går att rädda.. Hjälp, någon? :)

Bifogar en bild på eländet också.

LillaFagelBla
0
Åsa S
0

Många kallasorter ska ha såna där vita fäckar på bladen, det är ingen ohyra som gjort de där fläckarna.

LillaFagelBla
0

Vilken tur! Nu när jag googlat lite till så ser jag ju att det stämmer. Men det ser konstigt ut när man inte vet vad det är.. glad amatör som jag är. Glad

Skönt, då kan jag slappna av och låta dem växa upp ifred. Ser verkligen fram emot att se dem blomma sen! Skrattande

Tack för hjälpen!