Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 2567 ggr
pyret56
0

Var är mina tomater?

Vart tar mina tomater vägen? Har jättefina tomatplantor i mitt växthus som blommar rikligt, men sen…inget mer! Inte en liten tomat så långt ögat når!! Har flera olika sorter, så det tycks inte spela någon roll. Vad har jag gjort för fel?

kickboard
0

Pollineringsproblem kanske. Man kan röra om plantorna handgripligen eller se till att insekter tar sig in i växthuset.

pyret56
0

Men herre gud, ska det vara så besvärligt att odla tomater…Flört

SusanneStromstedt
0

Vi vattnar över hela plantan med jämna mellanrum för vi har hört att det hjälper till med pollineringen, och vi har massor av tomater…

Åsa S
0

#3 Fast man bör helst inte blöta ner tomatens blad med tanke på svampsjukdomar och måste man göra det ska det isåfall vara på morgonen så att plantorna torkat upp till kvällen annars så brukar gråmöglet slå till.

SusanneStromstedt
0

#4 Nåt sånt har vi aldrig upplevt…Bara en  massa tomater att äta upp Flört

pyret56
0

Nu har stått med en pensel o försökt att "hjälpa till" plus att blivit utskrattad av grannen…Skrattande Hjälper inte det så provar jag att duscha över dom lite på morgonen.

Åsa S
0

Pensel funkar inte så bra då det gäller tomat. Titta hur blomman ser ut i mitten, ståndarna med pollenet sitter fastklistrade inuti röret i mitten på blomman så man kommer inte riktigt åt dem med en pensel om man nu inte skakar till ordentligt med penseln för då rasar pollenet från röret, man pollinerar tomat enklast genom att snärta till blommorna eller skaka plantorna tycker jag.

kickboard
0

Det behövs inte så mycket, det räcker med den vidröring som sker när man tjuvar plantorna eller rör om dem när man kollar om de behöver vattnas.

pyret56
0

Ooops, inte undra på att grannen skrattade!!

Ida
0

Jag har läst att man kan skaka på blomkvistarna, så sprider sig pollen över större områden och polleneringen sker som den ska. Jag har också massor av blommor och på de tidiga plantorna finns nu flera klasar med gröna körsbärstomater.

pyret56
0

Faktist har det blivit lite tomater nu, så något stackars bi har väl i alla fall hittat in i växthuset…Sen får jag väl hjälpa till med resten.