Potatisfråga...
Jag har satt potatis i svarta hinkar och i en murarback. De växer otroligt med blast. Jag har bara odlat potatis på "vanligt" sätt förut.
Nu till frågan om potatisens blommor. Har de någonting att göra med knölarna så att säga? Måste potatis blomma först före skörd? Måste blasten vissna ner?
/Maria

En del potatissorter ger sällan blommor (t.ex. King Edvard) andra blommar rikligt och några sorter odlas även som prydnadsväxt för sina fina blommor.
Färsk potatis tas när blasten är i full växtkraft. Nedvissnad blast är ofta tecken på sjukdomsangrepp (bladmögel).
Wow, detta hade jag ingen aning om. Tack…
/Maria
Ett gammalt tecken har varit att potatisen ska gå i blom innan det lönar sig att dra upp någon planta för att se om det har blivit nypotatis. Men det är bara en tumregel.
#0 Bumbleboo…kul med dina potais i hink…när du brättat (förut)det blev jag så inspirerat,att göra likadant..men glömde osv..har inga potatis ny alls..
mer än var jag har köpt.
Jag kan försöka nästa år så,som du!

Det är långt ifrån för sent i år. Jag har satt potatis på friland till omkring 10/7 med gott resultat. Förra året satte jag i oktober och några färskpotatisatr blev det till julbordet om än små.
#5…jaa på detta viset..då provar jag som vanlig i friland..kanse blir nån liten potatis sen,nån dag,juu..kanse till julbodet..sånt har jag aldrig tänk..julbordet..va häftigt..
..tack för tipset!
Lördag är reddat….jippiiiiiiiiiiiiiiiii

Just ja.. va bra att ni påminner mig. Ska ju sätta ett par i hink tänkte jag. Fast mina hinkar är vita.. det blir inte för ljust?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tyvärr är jag för sjuk,att göra nåt försök med potatis..kan knappast skriva nåt..men kul,att läsa o lata..
#7Lycka till..jag tror,att det bli bra vilken hink som helst?
Jag odlar ocksa i hink. Till midsommar stack jag ner handen och fick upp en potatis stor som en knytnave ungefar att ata till sillen.
De vaxer fortfarande perfekt sa det funkar alltsa ocksa. Har inte ens hal i botten pa mina for det blev sa krangligt, men det funkar.
#9 Så roligt. Jag har inte vågar röra mina ännu…
#5 De potatisarna du fick till julbordet, var de satta i hink?
/Maria

De potatisar jag odlar inomhus sätter jag alltid i små krukor först och ökar krukstorleken undan för undan.
# 11 I min natur är så lat
…att helst vill jag odla allt tidrekt till rätt plats.
Det har varit kul…om potatis i hink..Nu när jag har nämt det åt andra har dom sakt,att min mamma… osv…det hadde jag ingen aning om,har inte äns hört tidigare innan bumbleboo har frågat osv..potatis i hink.
Små men superfina!! De ser mumsiga ut!
#14 Javisst
blev de fina…
/Maria