Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 16857 ggr
Maria
1

Palettblad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har några Palettblad som var så populära från 60-70 talet. (Mamma hade sådana). Hon sa alltid att man skulle nypa bort blommorna för vackrare bladverk. Stämmer detta? Blommorna är ju ganska oansenliga men jag undrar ändå…

/Maria

Maria
0

Här kommer en till…

/Maria

Bjornen
1

Praktnässla eller prydnadsnässla är det gamla namnet på krukväxten som numera kallas mest palettblad. De har varit vanlig och populär i olika omgångar och först för okring hundra år sedan. Numera är den nog vanligast som utplanteringsväxt och genom frösådd. De är dock mycket lätt att förtöka med sticklingar.

Visst blir bladen praktfullare och kraftigare om de slipper använda krafterna till de ändå inte så märkvärdiga blommorna. Att ta bort blommorna är också en form av toppning så att det bildas lättare nya grenar i bladvecken.

Maria
1

Tack! Nu minns jag att mamma alltid kallade dessa "nässelblommor"

Jag tar alltid sticklingar när "moderplantan" börjar ge sig…

Jag tycker dessa är så vackra och jag har dem alltid inne på vintern och ute i krukor om sommaren. I solen kan de få de mest fantastiska färger på bladen men de dricker mycket vatten…Flört

/Maria

flaxss
1

jag låter mina alltid blomma, och dom får lika fina blad som om jag skulle nya bort blommorna. och plantan verkar inte må sämre för att blomma. tycker dom blir väldigt vackra med dom bladen och långa ''spiror'' av ljus blåa blommor. plus under och efter blommningen komemr mägnder med nya bladskott som utvecklas.

bild på min nu ( tyvärr har den åkt i backen av blåsten innan)

kommer massor av nya bladskott som utvecklas till fina blad och nya blommor som syns. och den var helt magnifik när den blommade som mest.

Maria
0

#4 Skam att säga men jag tror nog jag väljer att nypa bort blommorna…Flört Min såg likadan ut förra sommaren och jag är faktiskt ute mer efter det vackra bladverket.

Den sorten som jag har i bild nr.2 som är så röd. Den är mycket grönare på vintern inne så det verkar som om solen gör att den blir så enormt röd på sommaren…även när man tar sticklingar så är de först mycket grönare…

/Maria

Bjornen
0

Olika röda färgämnen utvecklas oftas bättre i ljusare läge. Det beror dock lite på vilka färgämnen som dominerar.

flaxss
0

#5 - bladverket ändrar verken form eller färg även om den blommar (åtminstonde inte här) därför ser jag ingen anledning till att ta veck knopparna när den ändå (tycker jag) blommar så himla vackert. på min bild har den ju blommat över och jag ska snart klippa bort dom överblommade stänglarna. innan när den blommade som bäst kunde man nästan inte se nåt grönt utan det vara bara blått. och jag tycker det blåa bryter fint med det mörk röda bladen.

Maria
0

#7 Jag vet, det bär emot att bryta bort blommor som är på väg…

/Maria