Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9893 ggr
Joline
0

Vad har ni för gödning?

1…Skulle vara intressant att höra vad alla ni använder för gödning till era utekrukor för att få bästa blomningen?!

2…Och om ni har nåt utöver kogödsel i rabatter

Dragon77
0

Blåkorn löst i vatten. Svag lösning ca 2 ggr i veckan. Rabatterna får nässelvatten, gräsklipp och blåkorn,

Halvdansken
0

Billigaste handelsgödseln till allt utom Rododendron och första gödningen för gräset. Första gången får den en speciell organisk sak som har mossdödare i sig. Fungerar kanonfint.

Men jag fyller upp med kompost, champost, blad och gräsklipp för att hålla igång livet i jorden. Grus för att lätta upp tung lera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ikna
0

Jag har biologisk flytande gödning till krukor. Jag täcker jorden både på friland och krukor med tomater och liknande med gräsklipp. Guldvatten använder jag också både till krukor och friland. Hönsgödsel grundgödslar jag med på våren i rabatter och köksträdgård.

Solaika
0

Nässelvatten? Guldvatten? Champost? Va?? Vad är de här sakerna för något?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Halvdansken
0

Här kan du läsa om Champost

Isatis
1

Odlar i sand och gräsklipp och använder guldvatten.

ikna
0

#4 guldvatten = 1 del urin + 9 delar vatten.Glad

Åsa S
0

#4 Nässelvatten = pressa ner en massa nässlor i en hink och häll på vatten, rör varje dag. Efter 1-2v stinker det och då är det färdig och nässelvattnet kan spädas med vatten och vattnas ut (ca 1liter nässelvatten till en 10 liters vattenkanna).

dolfen
0

För mycket kväve till tomater, ska ha en negativ inverkan på smaken. (Hört på Odla i P1.)

Solaika
0

Usch så äckligt det låter då SkrikandesTungan ute

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Tilda-T
0

#10 prova på blommor och sånt som du inte äter först och kolla vad bra det växer, det är en helt naturlig gödning och funkar jättebra till allt!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Aristarcos
0

Skämsmenar ni att ni "gör" erat eget guldvatten själva ? Skulle kännas mycket konstigt…Skäms

Margareta
0

Hästskit uppblandat med torv - kommer med traktorskopa

Numer pensionär i Nynäshamn

ikna
0

#12 Ja, man gör sitt guldvatten själv. Jag tycker inte det känns konstigare att vattna med guldvatten, än att plantera i koskit eller kemisk sörja (konstgödning). Guldvatten är naturligt och har använts i alla tider. Dessutom är det gratis.

Man vattnar ju på jorden och INTE på ätliga delar!

MdM-Cernita
0

Lägger ett par nävar kycklingskit i ett nät och knyter om blir som en stor tepåse får stå i en hink vatten över natten (när jag går förbi drar jag upp och ner den några gånger. När det är klart blandrar jag med Biobakt (som inte innehåller nog kväve för hundriga blommor) vill inte konstgödsla.

MdM-Cernita
1

I rabatterna allt som går kompost, stenmjöl, gödsel, gyllenvatten, gräsklipp, löv och framför allt Barkmull som gödning och marktäckning.

Maria
0

Men…jag gödslar nästan aldrig mer än att jag köpt lite koskit förra året…Förvånad

/Maria

Halvdansken
0

Beror ju på vad du har för jord och växter.

Hur länge har du haft trädgården?

Maria
0

Det är fjärde sommaren …och nu fick jag allt lite att tänka påFoten i munnen

/Maria

Dragon77
0

Justja, kaffesump ibland.

helisa
0

Jag använder en mix av stallgödsel och vanlig kompost då allt sammlas på samma ställe huller om buller, funkar till alla rabatter och växthuset.

greenspot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på Er.

Sedan några år tillbaka använder jag bara GreeNeem biologisk gödsel. Detta har medfört att exemoelvis mina "Liljebaggar" har försvunnit samt att det plommonträd som bara levererade skrumpna fula frukter, numera ger helt felfria plommon.

Jag haR en medelstor trädgård och förbrukar ca 20-30 kg per år.

Joline
0

Det vore värt att prova! Var kan man hitta sånt…

lislena
0

Jag har gjort iordning en stor tunna med vatten som jag har fyllt med  brännäslor…

greenspot
0

Hej.

GreeNeem går att köpa i en del handelsträdgårdar, om de inte har så be dom ta hem.

Annars går det att köpa på www.greenspot.se och klicka på shop.

Gunnell
0

#25.

Det känns ju som väldigt negativt för miljön att använda gödning som är tillverkad i Indien, speciellt om man tänker just på miljön och använder gödsel utifrån det. Vilken enorm påverkan av miljön att transportera gödsel från andra sidan jordklotet!

helisa
0

Jag använder inget speciellt utöver det som finns i komposten och det som hästarna i stallet levererar Cool, och natyrligtvis gräsklippet i frilandet på jodgubbar alla grönsaker, potatis och bondbönor, gödlas bra och man slipper mycke ogräs

awjungfru57
0

Eftersom jag inte vill köpa - blir ju rätt mycket man beöver - så använder jag nässel- och guldvatten. Funkar fint till allt i växthuset och pelargonerna.