Mördarsniglar att leva med
Startar en ny tråd om mördarsniglar sedan jag läst igenom de hatiska inläggen i den gamla. Ilska eller uppgivenhet hjälper inte. Kasta ut sniglarna bakom häcken hjälper inte heller. Låt oss utbyta konkreta förslag på åtgärder i stället.
Jag rekommenderar plockning varje dag (särskilt efter regn) med något gripverktyg. Lägg dem i burk eller plastpåse, förslut ordentligt och lägg i de sopor som ska till förbränning.
Byt ut fina, spröda sallader i grönsakslandet till mangold och roccola. Odla mer rotfrukter. Kratta ihop nyklippt gräs och lägg i komposten.
Hej! Jag plockar och lägger dem i en påse med salt i. Det tar kål på dem./ Cathy
Art. i Göteborgs-Posten:
Norsk seger mor mördrsniglarna
mördarsniglarna ska det vara men länken funkar
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Nej, länken funkar inte.
. Försökte gå in.
Sorry! Så står det . . .
Norsk seger mot mördarsniglarna (GP)
Mördarsniglarna är kannibaler och det kan användas mot dem, insåg norsk agronom. Efter 25 års envis kamp mot sniglarna kunde han därmed slutligen ta fram en metod som stoppar deras framfart.
- Kriget mot sniglarna är redan vunnet. Inom 2 år bor de vara nästan helt uttrotade, säger civilagronomen Torstein Mo i Elnesvågen till norska nyhetsbyrån NTB.
Han upptäckte de första mördarsniglarna i plantor redan 1984 och jar sedan dess med olika metoder försökt utrota dem. I hans bostadsområde i Fraena kommun i Norge är det nu helt snigelfritt.
Lösningen är enligt Mo att använda snigelmedlet Nemaslug* i komination med en speciell metod som är mycket effektiv.
Det krävs att man samlar in stora mängder sniglar, dränker dem i snigelmedlet och klipper dem mit itu. Dessa sniglar får sedan fungera som lockbete för andra sniglar. Inom kort efter det att de döda sniglarna lagts ut strömmar nya sniglar till och kanniballiserar på sina släktingar. De äter då upp snigelmedlet och dör, vilket i sin tur lockar till sig nya sniglar.'
-Att detta är effektivt kan jag garantera. Efter att vi lagt ut lockbetet har sniglarna strömmat till i ett tempo så vi nästan har sett fartränder efter dem, säger Mo till NTB. slut
* http://www.nematoder.se (seriöst företag och mycket trevliga att ha att göra med)
Med vänlig hälsning,

Hugger dem mitt av. Att lägga dem i en plastpåse för att sen brännas levande tycker jag är djurpålågeri.
Eller snigelgift, Ferramol.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
företaget
Med vänlig hälsning,
Samma norrman som jag skrev om i en annan tråd ang. mördarsniglar. 

Med vänlig hälsning,
Jag klipper dem mitt itu med sekatören - barbariskt men nödvändigt.
Salladen odlar jag i trälådor på en 90cm hög träbänk från IKEA - dit kommer de inte än så länge.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag brukade samla dem i en spann och hällde sedan kokhett vatten på. Antar att de dog rätt snabbt då.
Nu skulle jag nog hellre testa norrmannens metod.
(Jag har aldrig "klippt" en snigel.)
#9 Jag håller med dig…
Jag är en stor djurvän. Slår aldrig ihjäl getingar/bin eller andra kryp. Vårdar spindlar osv.
De enda djur jag tar död på är mördarsniglar vilka jag klipper med sekatören och fästingar som jag "knäpper".
Grönssaker odlar jag numera i "backar".
/Maria