En fråga
Hej. Jag tar eran hjälp ibland, för ni är så duktiga och kunniga härinne.
Jag undrar om man har någon slags "garanti" på plantor (krukväxt )man köper hos växthandlare i blomsterbutiker.
Växten jag har köpt är en såkallad "skelettblomma"
mvh isa

En viss garanti ska alltid finnas. När det gäller krukväxter är det bara sortäkthet som kan krävas och därutöver frivilligt mer eller mindre. Är man missnöjd ska man alltid klaga och sedan avgör butiken ev. kompensation.
När man säljer växter vill man ha nöjda kunder och jag är oftast för snäll när det gäller ev. klagomål och ger nästan alltid kunden rätt. Goodwill får kosta. Jag vill gärna veta om det uppstår problem eftersom jag kanske kan undvika problemet nästa gång. Jag är också ganska van att reda ut problem på växter som är köpta på andra ställen. Jag får faktiskt mera "klagomål" på växter köpta på andra ställen än hos mig. Jag råder alltid dem att gå tillbaka till butiken men försöker också ge kunden råd hur problemet ska avhjälpas.

Vad har du för problem med växten Isa???
Tack så jättemycket för era utförliga svar. Jag har inget problem ännu. Jag bara undrade lite för jag har aldrig köpt en sån här växt. ´När jag frågade om vattningen svarade hon i butiken att denna växt skall ställas i en hink och dränkas med vatten för att sedan torka ut helt och hållet till nästa "hinkvattning".
På den lilla skylten i jorden på blomman, står det på engelska , jag förstår så mycket att den vill ha rumstemperatur, mycket ljus men inte direkt solljus.Att den vill vara fuktig hela tiden men inte stå i blött vatten. Tycker inte det stämmer riktigt med det hon sade i butiken…….

En sån gång då när blomman är felmärkt. Tex min vita daglilja som blommade gul…

När det gäller skellettblomman kan du nog gå efter skylten i krukan, men ovasett så är det en svår krukväxt eftersom det är en tropikväxt.
När det gäller felmärkning kan det vara knepigt. Det kan vara svårt att veta var felmärkningen skett: hos leverantören eller hos trädgårdsföretaget som sålt plantan. Men du kan ju gå tillbaka och höra dig för.

Normalt är 20 % av alla perenna växter felmärkta. Vissa sorter är alltid felmärkta. Sortäktheten har alltid butiken ansvar för och därefter kan de reklammera till sina leverantörer. Problemet är att felmärkningen märks kanske flera år efteråt som på t.ex. syren.
De flesta eller nästan alla trädgårdsbutiker har för dålig kunskap så att de märker inte när felmärkta växter kommer in. Vissa sorter är svåra att avgöra med vilken blomfärg de kommer att blomma utan det är knopp.
Alpkåpan (Alchemilla conjuncta) som säljs är alltid märkt som fjällkåpa (Alchemilla alpina). Brokbladig jordreva (Glechoma hederacea) är alltid märkt som Nepeta från Holland.
Jag upptäcker i de flsta fall alla felmärkningar redan från leverans. Men jag kan inte skilja de olika sorternna av ädelsyrener. Liljor är det bara några enstaka sorter som jag klarar att urskilja.
Felmärkta växter ska ersättas om kunden så önskar. Därför säljer jag ofta t.ex. liljor som blandade färger. Felmärkning är vanligt även när det gäller frön eller liljor. Ett år tog jag hem olika sorter av förpackade iris. Kanske 10 stycken av 6-8 olika sorter. Alla sorter fick jag men ingen var korrekt märkt.
Tack snälla ni för alla era svar. Då ska vi se om jag lyckas med denna vackra, tropiska växt…….