Att utrota maskrosen...
Jahapp, då var jag där igen, i maskrosbekämpningen. börjar lite fint här ute på vårkanten och pillar bort innan blommorna kommer. Knappt hann jag det!
Men jag funderar lite på om man måste gräva ut HELA roten för att bli av med maskrosen?
Har någon nåt annat bra tips mot dessa gula invaderande blommor? Och kom inte dragandes med maskrosvin eller maskrosrot för mina lott-grannar kommer nog heller inte gilla det.
Men i alla fall…hjälp sökes

Skönt att vi inte har så stort bestånd av dom. Och inga grannar i närheten som kan jävlas och klaga. Vi klipper gräset en gång i veckan, vilket är ungefär när dom blommar, så dom hinner inte gå i frö så ofta. Tycker om maskrosor, så för mig får dom gärna vara kvar.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det finns ju ett redskap som man trycker ner över maskrosen, vrider till och drar upp. Man ska få upp roten då.
Har själv aldrig testat.

Att ta bort de översta delen av maskrosroten är ett bra sätt för maskrosen, då den vitaliseras och som regel förlänger det plantas livslängd med något år. Maskrosen har normalt ganska kort livslängd som regel max 5 år.
Vi har en sån som du skriver om dolfen och den fungerar bra. Det tråkiga är att man får en massa hål i gräsmattan som man säger att man ska fylla i, vilket lata människor som jag och min man sedan inte gör.
#4 - Man kan väl gå igenom mattan rejält, innan man toppdressar!? T.ex.

#5 - visst. Om man toppdressar sen. Vilket vi då inte gjorde - bara tänkte.
#6 - Bärja med att portionera ut toppdressingen i lagom högar.
Ta sedan maskrosorna.
Sedan "måste" ni bre ut toppdressingen. (Om ni störs av högarna på gräsmattan förståss.)

Toppdressing, what is that?
Så, jaha jag har alltså skapat starkare maskrosolantor sist jag var ute…
Jag hade ett sånt där verktyg och det funkade bra, tyvärr kom det bort så jag använde en morakniv sist.
#7 - vi fallerade på ett steg som kom ännu tidigare. Man måste köpa toppdress 
Läste någonstans att om det blir ett antal soliga dagar i rad så kan man lägga grovt salt i mitten av maskrosplantan och då dör den inifrån. Jag testade på några förra sommaren och de dog faktiskt. Blev en brun fläck i gräsmattan. Och liksom ett hål (som man nog också skall toppdressa).
Sedan testade jag på några till och då kom regnet.

Salt är en sorts växtutrotningsmedel som Totex och Klorex, som i begränsad mängd är ett gödselmedel. Vanligt salt är inte tillåtet att användas i ekologiska odlingar och egentligen faktiskt förbjudet att användas då det inte är ett godkänt bekämpningsmedel. Men det är effektivt men inte bara maskrosen dör utan även andra. Vid stark dosering kan det dröja flera år innan fläcken blir grön igen.
Salt bränner i solsken och samma effekt har olika konstgödselmedel (också ett salt) som också bränner.
Fortfarande- toppdress = ?
?
#10 - fast det verkar som att gräs tål det. Gräset växte över maskrosfläcken.

Gräsen är normalt tåligare och du gav väl en lagom dos. Många gräs är revande och kan spridas från angränsande plantor.
Toppdress = bikini-överdel 
Nä! Toppdress förbättrar jorden i gräsmattan.

Ett sånt där maskrosverktyg går åt per sommar eftersom jag tappar bort dem, tur att de är billiga. ja, som ni förstår har jag inte lyckats utrota dem ännu. kanske är skönt på ett sätt att tänka på naturens egen styrka…
I alla fall, i år gräver jag bort med verktyget, drar bort knoppar och blommor som jag har lägger i en hink med vatten för att på så sätt göra ett vidrigt maskroste som i sin tur kan bli till ett stinkande gödningsmedel. Började med det för jag blev nojjig över att blommorna skulle fröa av sig på komposthögen.

Topdressing är när man lägger ut ett lager jord/sand/kompost över gräset för att förbättra jordkvaliteten. Ofta sägs det att man ska lägga en halv cm max, men mitt gräs är absolut finast där jag lyckades hälla ut en säck champost, och rev ut det nödtorftigt. Det var snarare ett par cm jord.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Toppdress kan läggas på ganska tjockt under våren och då växer gräset igenom ganska snart.

Ja, det verkade gå fint! Synd att det blir så dyrt att göra det över alla 2000 kvadratmetrarna.
OT. Jag älskar maskrosor…
/Maria
#19 - jag gillar också maskrosor och hade inte haft något emot att ha dem i gräsmattan om det inte var så att gräsmattan blir alldels knölig av dem.

Tycker tistlar är värre, dom gör ont. Men dom är iofs lätta att gräva upp
//Olle
Kirskål är värst tycker jag men de har inte jag på mitt nya ställe. Peppar peppar…

Den måste man ha tålamod med…får se om jag kan få död på den i sommar. Det beror helt på om man får sommarjobb
//Olle

Åkertistelns rotsystem kan gå ner till 3 meters djup även i hårdaste leran.

#24 Japp, men den tar tid på sig när man har grävt upp en bit av den. Det jobbigaste är att man inte ska tappa någon rotbit, eftersom den lätt sprider sig från just rotbitar
//Olle

Tistlar är det enda jag använder kemi på. Jag kör med Toxan, som inte dödar gräset.

Gillar inte att använda kemiska preparat (det enda jag använder är blå korns gödning)
//Olle

Min man och min pappa utkämpar krig med dessa blommor, och efter att ha avverkat ett antal maskrosplockare, de som gör hål i gräsmattan, så har pappa konstruerat nåt han är himla nöjd med.
Han har tagit en vanlig grep, typ rustas 49 kr, och sågat av de två yttre pinnarna. De två i mitten har han böjt ihop så de pekar inåt. Han stoppar in grepen under maskrosen och lyfter jorden lite lätt, vilket lossar roten så att den lätt kan plockas för hand.
Pappas gräsmatta är för övrigt helt maskrosfri. Vår har desto fler… :)
Jag har slutat fundera på maskrosor i gräsmattan, då bondens täkt runt om vår tomt är full av maskrosor… fast jag skulle vilja bli av med dom i gräsmattan