Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3592 ggr
Wilse18
0

Vad är svårast att odla?

Jag gör ett liten experiment här hemma, jag har planterat (färdiga plantor) olika växter och undrar vad ni andra tycker om svårighetsgraden av dessa plantor =)

Skriv nummret på den planta som du tycker är svårast att lyckas med.

1. Tomat
2. Melon
3. Gurka
4. Vindruva
5. Smultron
6. Avokado
7. Basilika/Oregano/Dragon

Tack o hej.. :D Mvh /Frida

kickboard
0

4

Halvdansken
0

6, avokado. Den måste du ha växthus till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tilda-T
0

4

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MaMaMade
0

Druvor har jag inte testat…men vill ha en ranka bara jag får mig ett större växthus. Avocado har jag inte tålamod till att vänta ut…så det får bli den, alt basilika som jag hittills aldrig lyckat bra med.

helisa
0

6, har inte tålamod presis som #4, annars så går det fin fint med de flesta andra, har just satt nya skott av min vinranka och hoppas att dom tar sig i växthuset till nästa år.

flaxss
0

1 - 2 -3 = tycker jag är svåra bara för att jag inte har rätt läge och inget växthus att odla i. inte att dom är svåra att sköta utan svåra till att få bra skörd.

4 - 5 - 6 - 7 - tycker jag alla är väldigt enkla för mig här, alla växer bra ute utan växthus och tål mitt läge väldigt bra. Smultron, kryddorna ger hög skörd. Vindruvan har inte blommat än men är lättskött. likaså avokadon är lättskött men inga blommor än växer väldigt bra ute i kruka.

Åsa S
0

Vindruvan är nog en av de enklaste och man behöver inget växthus ifall man väljer rätt sort ex. Zilga klarar ju -35 till -40C, växer som ogräs  och ger skörd även långt i norr och staktvindruvor som växer fritt på en vägg utomhus brukar inte kräva specialbeskärning.

Avokado är nog omöjligt att få frukt på utan specialväxthus + en selekterad klon som kanske klarar sig i den miljön.

Melon tycker jag också är knepig, får lätt rothalsröta och är inte sommaren tillräckligt bra och lång hinner man inte alltid få mogen frukt.

pyret56
0

Jag har druvor utomhus, de satt här när vi köpte torpet, aldrig täckt dom, varit riktigt elak o klippt ner riktigt ordentligt, ändå täcker de halva uthuset o bär rikligt med druvor varje år. Tyvärr vet jag inte sorten, men den verkar hur tålig som helst, små blå kärnfria syrliga druvor är det.

kickboard
0

Hade en vinranka för ca 10 år sen som skulle tas in till vintern och den

klarade två vintrar i kallkällare, men den tredje dog den. Sen dess har jag inte provat.

Wilse18
0

Jag odlade en avokado planta en gång, från kärnan.. Köpte alltså en avokado och lät den gro och sedan planderade den i kruka. Den växte på bra i ca 1 år men sedan så vissnade den och vi fick slänga den.. Inte vet ja men jag TROR ganska skarpt att tuggmärkena från små katt tänder kan haft någonting att göra med det.. hih. Men men..