Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6433 ggr
MaMaMade
0

Gurk- o melonfrågor...

Hej! Länge sedan, fullt upp i trädgård mm. Gurkor o meloner växer som bara den! :)

Fråga 1: mina gurkmeloner växer som bara den. En är nu över 15 cm lång o borde enligt texten i länken vara mogen att plocka. Den är dock fortfarande rejält hårig o mkt ljusare i skalet än vad bilden visar. Kan det vara för att den är mkt skuggad, både av väv och en rejäl bladmassa?

Ska jag ta o rensa upp lite o klippa bort en massa blad kanske? En del frukter vill gulna o falla av.

Fråga 2: har satt "armenisk gurka" o har en som nu är jättelång, säkert 40 cm. Den är dock varken fårad el gul. Kan även det bero på för lite solljus?

Fråga 3: Har 3 meloner på G men såg idag att skalet har små sprickor o läcker lite saft. Den väger ännu bara kring 300 g så det är inte så att den är klar för plockning. Har jag vattnat för lite…för mkt…gödslat för bra?!?

Denna växer som ogräs, har inga sprickor men samma odlingsbetingelser som sorten ovan.

Åsa S
0

Det går inte att länka till sorterna på Impectas hemsida på alla länkar du infogat kommer man till Impectas startsida.

Svårt att veta om dina frukter är klara när man inte får se dem på bild.

Melon har jag lärt mig är klar när det börjar bli sprickor vid skaftfästet och frukten doftar starkt av melon, ibland är melonen stor när den är mogen men i andra fall är den mindre och ändå mogen.

Och bilder stämmer inte alltid till 100% det som visas på fröfirmornas hemsida brukar ju vara de finaste exemplaren men sitter frukterna skuggigt, får lite ojämnt med vatten och dyl. kan deju se lite annorlunda ut. Jag skule provsmaka gurkmelonen som uppnått storleken och se hur den smakar ofta brukar det inte vara någon fördel att låta gurkor sitta kvar för länge.

MaMaMade
0

Nä, mogna är de inte…

Sjunger; "Jag går o fotar…" Skrattande

Återkommer om en stund!

MaMaMade
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den armeniska gurkan…

MaMaMade
0

Närbild…

MaMaMade
0

Impectas bild (OK, inte helt rätt men man måste ju kunna jämföra…el hur!?)…

MaMaMade
0

Melonen…

MaMaMade
0

Hoppsan…missade att fota gurkmelonen…får ta mig en tur till dit ut. Skrattande

MaMaMade
0

Gurkmelonen…

MaMaMade
0

Gurkmelonen har börjat att "såsa" under. Nöp bort blomman enligt rekommendation. Antingen har jag missat att nypa bort allt el så har jag råkat "nypa" den lite för mkt;

MaMaMade
0

Enbart för att det ser så mysigt ut! Skrattande

Åsa S
0

Den armeniska gurkan kan ätas även om den är grön men man kan låta den sitta kvar också och mogna mer de kan ibland bli uppåt 1m långa.

Melonen tror jag klarar de där sprickorna det ser ju inte ut att vara några större sprickor ser lite ut som om vattentrycket är lite för högt i plantorna och att frukterna inte växer i samma takt som vattnet pumpas in i dem, ofta beror ju detta både på vattning och klimat och det är ju svårt att styra klimatet i hobbyväxthus.

MaMaMade
0

OK, tack! Känner mig lite lugnare nu! Är ju *sååå* stolt över mina meloner…öööh… Flört Skrattande

Armeniern har förresten börjat att få lite fåror såg jag ikväll när jag skärskådade den o prickarna verkar börja "fasa ut" så jag var nog för otålig. Skäms