Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 7614 ggr
nero
0

Dahlior

Hejsan!

Flyttade till ett hus i somras, där hade damen som bott där förr haft ett land med dahlior. När vi tog över så fanns en låda med knölar i källaren jag planterade ut dom o fick jättefina blommor! Grävde upp knölarna i höstas men va lite osäker på hur jag skule förvara dom, har nu haft dom stående i en låda i källaren, men nu är det så att temperaturen i våran källare ligger runt 15-20 grader, nu undrar jag om det har vart för varmt för dom eller om dom klarat sig……vet inget om vilka temperaturer de ska vara vid vinter förvaring…..

Mvh Nero

Bjornen
0

Största problemet vid förvaring vid höga temperaturer är att det så gott som alltid blir väldigt torr luft och risken att de ska torka bort är mycket stor.

Det är viktigt att dahleknölar kyls ner under hösten för att de ska komma i vilostadium. Kanske det räcker med den kyla som uppstår utomhus. De måste sedan förvaras frostfritt och idealtemperaturen är väl omkring 5 grader och inte för torrt. Det är därför bra om knölarna har mycket jord kring knölarna som behåller fukten. Krukodlade dahlor tas lämpligen in med kruka och jord och på våren planteras de om i ny jord.

I ditt fall tror jag att de bör fuktas för att överleva, vilket troligen innebär att de börjar växa för tidigt. Men långa tidiga skott kan ju nytjas som sticklingar och antalet plantor ökar.

dolfen
0

I samband med uppgrävningen på hösten, band jag fast info om färg och sort.

Förvarades sedan i ett mycket kallt garage utan jord.

Att det även var fuktigt där syntes på väggen. Bra för växter men dåligt för huset.

Krukade dem på våren. (Har för mig att de sa till själva när det var dax, genom att skjuta skott.) Flört

Satte dem på en kärra, som jag drog ut på morgonen, för att de skulle få ljus, och drog in på kvällen, så de skyddades mot kylan.

(Planterades sedan i rabatt.)

nero
0

ok! Tack snälla ni för era svar! Ska nog ta o fukta dom lite då så dom ej dör.

Men om de nu skjuter ut skott från knölarna, hur gör ja då? klipper av dom o sätter i vatten som man gör med `vanliga`skott?

Bjornen
0

Det fungerar bäst att sätta sticklingarna i jord. Använd en vass kniv och skär av precis nedanför ett bladpar och ta bort bladen innan de sätts i sandblandad jord och helst en plastpåse över krukan.

anki1
0

Jag har dahlia knölar på balkongen (inglasad) De ligger inlindade i tidningspapper var sort för sig och i en plasthink med lock. När jag tog upp dom i höstas, fick de ligga på balkongbordet och torka till för de var så väldigt blöt jord. Och seda lindade jag in dom i papper. Jag har ställt hinken nära väggen, så att de ska vara lite varmare där hoppas jag. När är det dags att ta fram dom och plantera? Och kan dom ha klarat vintern på balkongen? jag har påfågelsliljor med, som förvaras på samma sätt. De växte bra förra sommaren, men gick inte i blom. så det går att ta sticklingar av dahlia, det trodde jag inte.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

nero
0

Åh va bra tack snälla för tipsen ,ska ja prova!!!!

Mvh// Nero

Ps. hör av mig sen hur det gick….ds.

Bjornen
0

Det är lite riskabelt att ha dem på balkongen och de tål inte frost. Påfågelslijor är också känsliga för frost men de är normalt lite torrare och har större chans att leva.

April-maj är väl lämplig tid att börja fundera på plantering inomhus.

Branneli
0

Jag har dahlior som är från min mormor & morfars trädgård, dvs dessa knölar fanns när jag var liten (född 1968). När jag flyttade till egen trädgård fick jag några knölar. Varje höst gör jag som min morfar lärt mej. Efter det att frosten tagit dahlian, gräver jag upp knölarna. Klipper av ,ca 15 cm  från knölen. Sprutar bort all jord med vattenslangen. Låter soltorka under en hel dag- ute. Lägger alla knölarna i en trälåda, som det ligger tidningar på botten. In under trappen i källaren. Tar fram trälådan i slutet av april. Gräver ner knölarna i jorden , utomhus, ser till att de avklippta stjälkarna sticker upp ett par centimeter. Vattnar……Njuter av de vackra blommorna när de kommer !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag försöker hitta namnet på dessa rosa skönheter….men inte…. fortsätter att söka !!

pyromanen
0

Bruker ha mina i jordkällaren, men det är inte optimalt för dom, en del möglar och ruttnar bort.. för fuktigt? för kallt?  fast 2/3 bruker överleva.  Kanske skulle göra som dig #8 och tvätta bort jorden…

Joline
0

Branneli…Vilken zon bor du i? 

(Undrar med tanke på att du planterar ut dem så tidigt)

-kanske jag oxå kunde sätta ut mina, nu direkt… Z-5Tungan ute

Branneli
0

Östergötland- Motala……Vilken zon det nu blir Cool

Joline
0

Låter som längre ner än z 5 iaf. Får väl fortsätta kruka dem som vanligt. =(   Äsch då

Branneli
0

Synd…..tur att det finns lösningar på problemet.Flört

nero
0

Tog fram knölarna igår o kollade till dom,dom såg ut att klarat sig bra!!!Tog en knöl o planterade i en kruka väntar nu med spänning ……Kul o testa lite!!Glad

Ps. har den innomhus…..

Branneli
0

Spännande nero !! Glad

nero
0

Ja verkligen!Glad

Branneli
0

Går det att sätta hit bilder på dahliorna senare ?

nero
0

Ska jag absolut göra!!!!

Branneli
0

Tack, det blir kul !!! Jag letade i datorn efter bilder på våra dahlior…. men hittar dem inte. Undra varför , tål att fundera på Obestämd

nero
0

Flört dessa datorer…..du hittar säkert på dom, när du minst anar!

dolfen
0

Jag sparar mina bilder i månadsmappar, som ligger i årsmappar.

Då vet jag ungefär var jag ska leta.

Sedan finns det ju program där man kan dela in bilderna i olika kategorier.

Branneli
0

Jag delar in i kategorier, sen finns det undermappar med datum.Kanske finns det sparat på någon skiva, när jag bytte dator Obestämd

nero
0

den som söker han finner…..hi hi hiGlad

rissen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan

Jag är ny här och vill visa en enormt vacker Dahlia som jag hade i fjol.
Tyvärr verkar jag ha dräpt den under vinter.
Blomman var stor som en tallrik. Vet tyvärr inte vad den heter.
Kanske någon annan som har en liknande som kan namnet?

Blomman på fotot är något överblommad.

Branneli
0

#24 vilken vacker varelse !!  En undran ; varför tror du att den blivit dräpt under vintern?

rissen
0

Jag har försökt att förkultivera den i en kruka, men den vill inte komma upp till min stora sorg. De andra som jag satte samtidigt har nästan samtliga kommit upp.

Sorgligt nog var det den som jag mest önskade skulle klarat sig.

Branneli
0

Är knölen "hård", dvs finns det liv i den?? Jag har inte tittat till våra knölar ännu…pratade senast idag om att plantera ut dem. Jag planterar alltid ut dem på plats. Är lite sisådär om det är liiiiite tidigt. Men min pappa som brukar vara försiktig har planterat ut sina knölar denna helg.. Tål att tänka på !!

rissen
0

Branneli- Vart bor du någonstans?  Jag bor i Värmland, Högboda  zon 3-4 (mest 4 tror jag) och jag funderar också på om jag kan plantera ut på plats. Jag har köpt en del nya Dahlior på Odla.nu som kommer endera dagen. Är som dig och grunnar på om det kanske är liiiiiite för tidigt. Lite tråkigt om fler far till himmlen.

Branneli
0

Motala- precis intill Vättern. Har haft frostnätter , inte många men ett fåtal under de senaste veckorna….

Mina knölar fanns hos min mormor & morfar när jag var liten ,född 1968…så de har några år på nacken !!

rissen
0

Wow, va häftigt. Va rädd om dom. Visste inte att de kunde bli såå gamla.  Säger då det ……………Jisses va cooolt.

Spännande att höra fortsättningen på sagan hur dom gestaltar sig i sommar.

Ett STORT lycka till med sånna klenoder.  Det var det värsta, har väl aldrig hört på maken ……."ler"

Branneli
0

Vaddå, sååååååååå gamla ??? ObestämdTungan ute fniss…kunde inte låta bli. Men visst är det häftigt !!!!

Jag letar efter ett nama på dessa dahlior…men inte…Jag ska ta kort på dem i sommar & lägga in här…hoppas att nån vet/ känner igen dem.

Det blir stooora buskar, ca 120 cm höga och mycket vida….trots fotbollsspelande ungdomar i trädgårdenObestämd

Bjornen
0

Det finns fortfarande dahlior som är en bra bit över hundra år som fortfarande odlas. De har nog visserligen delats men ändå.

rissen
0

Ha ha ha Branneli nu var det ju Dahliaknölarna som jag tyckte var lite till åren komna och inte Du. He he  så knas det kan bli.

Bjornen- Jag hade faktiskt inte en aning om att Dahliaknölar kunde bli över hundra år. Maffigt, eller hur?

Branneli
1

Nu blommar mina Dahlior, här kommer bilder !!

Här är hela busken Cool

Branneli
1

Här komer vi lite närmare….

Branneli
1

….& till sist en närbild Glad

Förresten, finns det någon som har ett namn på denna dahlia ??

anki1
0

Dahliorna som jag försökte övervintra på min balkong tog sig inte. gör ett nytt försök med de dahlior jag har i år, men det blir inte på balkongen iaf. jag har kaktusblommande som jag satte i rabatten, och så har jag plantor som jag har på balkongen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

helisa
1

Det här några av mina dahlior i år, jag har två sorter, denna och en kaktus

helisa
1

en till, dom står vid växthuset

Branneli
0

#39 Fin djup röd färg !!

helisa
0

Vist är det, ska bli kul nä nästa sort blommar, den är lite annan röd färg, kommer kort på den med sen :)

Branneli
0

Väntar med spänning Tungan ute