Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 11569 ggr
lisette
3

gräva ut för stenar vid träd

vi planterade plommonträd förra året och jag har lite funderingar på att gräva ut vid marken och lägga stenar där.

hur djupt bör jag gräva och hur gör jag så det ser snyggt ut?

Halvdansken
0

Hur stora är stenarna och vad hade du för ide? En ring runt om?

Jag har lagt stenar runt ett träd, för att de ska bli lättare att klippa gräset. I såfall ska de ligga i jordnivå, så att man kan köra med ena hjulet på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lisette
0

ja, en ring runt om hade jag tänkt. vanliga stenar från hagarna hade jag tänkt att lägga dit. runda i olika storlekar.

[markbyggaren]
0

Du bör gräva ut iallafall 10-20cm kanske men det är väll massa rötter ivägen så gräv så långt du kan. Det är alltid lurigt runt träd där det finns rötter för dom flyttar på stenen lätt som en plätt längre fram i tidenObestämd.

Sen lägger du ut lite grus och trycker till med foten, sen tar du ett snöre med en ögla runt trädet så du kan få en jämn cirkel och lägger några hjälpsten så du har lite att gå efter.

Sedan beror det på hur marken kring trädet ser ut, om det är rätt jämt eller om det är backigt, men försök att följa den befintliga marken med stenen så jämt som det gårGlad

lisette
0

jag grävde idag, men kunde inte gräva mer än ca 10 cm.

ska bort till en granne och hämta lite stenmjöl att lägga stenarna i.

Ann1
0

Bild? GladFunderar på göra samma sak. Har en klematis som klänger uppför trädet också. men den har inte slagit ut än.

lisette
0

ja en bild kan fixas imorgon!

ska även ta och gräva ut under andra buskar tänkte jag… =)

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi en liten bild.

Ann1
0

AHa. Fick för mig de låg i en cirkel runt. Detta var ju läckert.

Först stengrus och sedan stora stenar. Fint.

Branneli
0

Fint !!

Glad

lisette
0

nu ligger de faktiskt längre ner i grusen än vad det ser ut som. stenmjölet har nog satt sig lite. ska lägga på mer tror jag.

AusaBausa
0

Trodde du skulle ha fullt m stenar så man inte skulle kunna se marken men det här var supersnyggt!

Ann1
0

Inspirerat av detta har jag nu lagt runt mitt plommonträd. Men ska lägga dit stenmjöl också. La direkt på jorden en massa kvartsstenar.