Fläder-buske eller träd?
Jag skulle så gärna vilja ha fläder på min tomt eftersom jag älskar flädersaft. Jag har en kompis som hävdar att hennes träd är en fläder som hon gjort saft av och en annan av mina kompisar har en buske som hon hävdar att hon gjort flädersaft av. Vad är det som avgör om fläder är en buske eller ett träd? Hur man klipper det eller är det olika sorte? Nån som vet?

En buske har förgreningen vid marknivån och träd har förgreningen en bit ovan marken. Träd eller buske är en botanisk term som berättar hur växten ser ut. Nästan alla träd kan genom beskärning omvandlas till buske och samma sak gäller även tvärtom.
Fläder är normalt en storväxt buske.

Kanske inte vet bäst …….
men mig veterligen finns det både buskar och Träd……….
Sen finns det olika sorter Av fläder "Sambucus nigra" är den riktiga eller den somman ska göra saft på….
Älskar själv fläder men har bara balkong . Har på försök en planta den har växt jätte mycket nu i sommar men det blir intressant om jag kan få den att övervintra….
det finns säkert andra med större kunskap än mig…..

Den enda fläder som jag känner till som är normalt ett träd är blåflädern (upptill 15 meter), som dock då den odlas i vårt land (sällan) är en buske.
När jag hade en fläder, var det en buske… en jättebuske som blev som ett ogräs… den finns inte mer…

#4 Det var väl druvfläder som nu är ett ogräs och kan hittas var som helst.