Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3901 ggr
CarlS
0

Grönkålsfält & Dekorationskål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bild igår utanför en gård i Skottorp. Bild kan inte återge hur vacker denna lilla odlade åkerlapp är. I alla fall inte mina bilder.:)

Det gröna är grönkål. Att vara utan grönkål på julafton för en Hallänning är som kärlek utan kyssar!:)

Det vita och röda är "dekorationskål" På gården har man odlat och sålt grönkål mer än 20år. Man har också en liten gårdsbutik som heter "Pottor o Pynt"

Christina
0

Fantastiskt vackert. Inte undra på att balkonglådor och utekrukor fylls med kål så här års. Det är nåt speciellt med pynt som också fyller funktionen att vara ätbart.

CarlS
0

Gillar du också grönkål Christina? Här hemma brukar vi köpa av den här bonden. Ofta 3 - 4 säckar som vi sedan repar, kokar och tillreder. Det är så gott och så nyttigt.

Fast svärmors grönkål brukar vara full av mängder med socker och honung allt efter något gammalt halländskt recept. Hualigen!

Christina
0

Grönkålssoppa är gott. Och självklart till julskinkan.

CarlS
0

Grönkålssoppa är också underbart gott. Nu blev jag hungrig…

AnnaO
0

Så läcker bild. Man kanske skulle anlägga en kålträdgård. Låter ju riktigt trevligt. Massor av kål i olika färger.

Nej, förresten. Det skulle nog bara bli en festplats för traktens alla kaniner. Men idén var bra. Kanske ett tips till någon som inte har kaniner, rådjur, sniglar eller kålmask i trädgården i alla fall.

Christina
0

Ack - påminner mig om att jag odlade broccoli en gång. Det blev mycket lyckat under två år. Sedan kom kålfjärilen…… Gjorde ett upphåll på två år, men den låg på lur och väntade. Samma drabbade alla kålsorter.

Tilda-T
0

Petar i den här tråden eftersom den är aktuell nu i jultider!

Min spontana fundering blir direkt att det måste sprutas en hel del gifter över en så stor odling av godsaker för kålmaskar,sniglar odyl. Till detta kommer rådjur , kaniner osv.

Det måste vara en bedrift att överhuvudtaget få kvar något alls av en sådan odling.

Jag tycker just dekorationskålen är fantastisk med sina färger och former + härdigheten mot frosten, i somras var mina jättefina och sen for vi på semester 1 ynklig vecka och när jag kom hem fanns endast nerverna kvar av mina kålar, dom såg ut som skelett.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Åsa S
0

Man måste inte alls spruta med gifter för att få behålla kålen, vi har KRAV odling av grönsaker på jobbet och vi har jättefin grönkål och liknande. Det finns faktiskt jättebra biologisk bekämpning ex. kan man pudra kålen med en bakterie som enbart tar död på fjärilslarver som knaprar på bladen man kan även täcka kulturerna med väv så fjärilarna inte kommer åt att lägga ägg.

Bakterier är dyrt för hobbyodlare med tanke på att det är färskvara och enbart säljs i yrkesodlarförpackningar numera och det säljs inte ute i handeln, men med en tättslutande väv och en fungerande växtföljd (samt gärna även regelbundna kontroller av bladen för att leta efter äggsamlingar) kan även en vanlig hemodlare lyckas få kål utan larver.

Mot rådjur har vi elstängsel på jobbet samt jägarna skjuter av en hel del i området, kaniner har vi inte vilda de sitter i burar (sällskapsdjur).

Christina
0

Nu har jag inte vågat ha kål på många år. Ska kanske göra ett försök till sommaren och lägga väv över.