Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5060 ggr
ExAnimo
0

Vet någon vad detta är?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade honom på en av mina växter för några dagar sedan. det är bara en, och han sitter på samma växt/växtpinne. plantan har ej blivit skadad på något sätt utan mår lika bra som tidigare.

Sen har jag två ampelliljor som blivit attakerade av vita flygare, har testa medel mot vita flygare, grönsåpa. fick ett tips om att köra ner en vitlök i jorden. men de verkar bara vara fria ett litet tag innan de bestämmer att komma tillbaka så sakta.

och sen spinnkvalster har jag sett en del av. fick min änglatrumpet massakerad för ett tag sedan av några ligister. tog då vara stumparna som den stympat ner den till för att se om de kanske ändå gick att rädda. dessa har blivit besökta av spinnkvalser.

finns det något man kan göra med t.ex jorden för att förhindra uppkomsten av ohyra? eller i allfall minska risken.

Åsa S
0

Om det gäller ohyra på krukväxter säger jag testa Provadoprodukterna, de innehåller ett medel som tas upp av växten så växten blir giftig för insekterna.

Provadopinnarna (ser ut som stora alvedon) sticks ner i jorden och sedan är växten giftig för insekter i 4-6v, vilket är bra för såna insekter som ex. vita flygare, trips och liknande som har flera puppstadier då de inte dör av sånt som såpa (använder man såpa måste man träffa insekterna + man måste spruta hela växten ca 1-2ggr/v under flera veckors tid).

Spinnkvalster som inte är insekter är ofta lite knepigare att ta död på men det finns en spray som heter Provado plus som innehåller ett medel som tar död på spindeldjur (den familj spinnkvalstren hör till). Med tanke på att provadoprodukterna tas upp av växten så växten blir giftig och insekterna/spindeldjuren som suger på plantan förgiftas så är det inte godkänt för ätliga växter utan det är bara för prydnadsväxter i kruka.

Provadoprodukterna brukar vara lätta att hitta jag brkar handla på ICA men även trädgårdsbutiker och större varuhus typ Coop Forum brukar ha dem.

helisa
0

#1 jag hakar på och tackar för detta tips då jag just tänkt skriva o fråga om trips på mina krukväxter. Har provat det mesta tror jag men iget funkar. Ska docj prova detta :)

ExAnimo
0

Tack så mycket för tipsen! det ska jag genast testa :D

Men är det någon som vet vem/vad herrn på bilden är? :)

Bjornen
0

Spinn uppkommer oftast genom att växterna har fått för lite vatten.

Såplösning fungerar som dödande medel endast under förutsättning att insekten täcks fullständdigt av såplösningen genom kvävning. En liten fläck obestänkt gör att den överlever.