vildvuxna bärbuskar skall tämjas!
Vi har köpt hus och trädgården står det buskar av olika slag som stått ohanterade i minst 3 år och nu behövs tämjas!
De vi har är:
hallon
svarta & röda vinbär
krusbär
björnbär
Buskar har fått leva sitt egna liv och tyvärr växt in i varandra och mitt bland dem kan det stå t ex Rönn. Vi vil få ordning på buskarna (som bär mycket frukt i år! Härligt) men är osäkra på hur vi ska göra med resp buske.
Tips mottages tacksamt!
Du kan med fördel kapa ganska friskt i alla (kanske inte björnbären) buskarna när du plockat bären.
Jag klipper alltid svart o rödvinbär när jag plockat av bären, gallrar så buskarna är lite luftig samt klipper lite på höjden oxå, jag har två svart och 4 röda och plockar nog 15 liter svart och 30 liter röda varje år + att fåglarna äter sig nöjda. Mina krusbär är annu ganska liten då jag för 2 år sen klippte ner dom till backen pga mjöldagg. Men i år ska jag klippa lite 
Hallonen klipper jag genom att ta bort alla stammar som burit frukt i år, sen kan jag oxå tunna ur lite om det blir för tätt mellan plantorna allt efter tycke o smak.

Björnbär och hallon tas alla gamla stjälkar bort. Om det inte finns några sjukdomsproblem tycker jag vårbeskärning är att föredra, vilket minskar risk för snöskador av kvarvarande grenar. Hos vinbär och krusbär bör man ta bort nerliggande grenar och de äldsta grenarna. Därutöver ev. någon gallring av unga grenar.
Jag har helt sonika kapat ner mina svartvinbärsbuskar som blivit för risiga och på ett par år har de vuxit upp på nytt och bär frukt. Det är ju bra om man orkar gallra varje år, men ibland kommer man inte sig för.

Det går bra att klippa ner bärbuskar helt och hållet, men det betyder att det inte blir några bär på ett år och dålig skörd några år. Man bör dock bara göra det på kraftig och buskar har full kraft. En dålig buske kanske inte överlever en total beskärning.

Tack för tipsen! Dessa buskar är säkert över 10 år gamla och stora och välmående i sig. Har inte sett ohyra på dom iaf, men som sagt växer det allehanda växter mellan dom så en gallring behövs garanterat.
Kan jag gallra redan nu?
Eller är det bäst att ta det på vårkanten, är bara så förbenat sugen på at få ordning i djungeln :)

Bärbuskar ka beskäras året runt för buskarnas skull. Det gör lite ont att beskära grenar fulla av kart men det är bara den som beskär som har ont av det och möjligen de som tittar på.