Ta ner syren? Råd behövs.
Har en gammal ädelsyren, en av stammarna är ca 15 cm tjock. Nu är det flera grenar som dör och den ser inte ut att må så bra. Bredvid står en schersmin med dubbla blommor som också är väldigt medtagen. Skulle behöva ta ner bägge två för att få liv i dem igen.
Är det bra tid att göra det nu? jag tänker att klipper och sågar jag ner dem nu så hinner det kanske komma nya skott i år.
Kan man få lite hjälp?

Syren blommar på grenar som är några år och schersmin blommar bara på gamla skott. Bästa tiden för att förlora sålite blomning som möjligt är direkt efter blomningen.
Att beskära en ädelsyren är inte det lättaste. Om den är ympad finns alltid risk att det ädla försvinner. En total nedskärning om än ovanför ympen kan innebära att roten får ordentlig fart och den kan ta över det hela. Om den är rotäkta är det dock inget problem, men det vet man ofta först efteråt.

Gå på Odla.nu
Annars tror jag mig ha läst att man kan ta bort endel grenar ända nere från jorden. Ger mer luft.

Rotäkta syren och schersmin kan tas ner till markytan utan problem när det gäller väl etablerade buskar. Men det gäller inte ympade syrener, vilket kan leda till att det blir vanlig syren.
Tack för era svar. I morgon blir det "kalhygge" eller nästan i varjefall.