Ska man toppa petunior?
Jag ska så petunior för första gången någonsin, och vill såklart få fina plantor med rik blomning. Behöver man toppa dem för att uppnå det? Hur mycket?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

De flesta växter blir kompaktare om man toppar dem. En toppning kan innebära att man tar bort några mm. av toppen. En toppning innebär alltid ölite senare blomning. Ett akternativ till toppning eller "kylbehandling" genom att de får ha ganska låga temperaturer tidvis t.ex. i ett kallhus.

Hehe, låg temperatur är inget problem här, mitt hus är inte isolerat… (1800-talsbygge.) 
www.stuteriprecious.se

Bästa natttemperatur är någon enstaka plusgrad och helst under 5 plusgrader.
Toppa du! Petunior grenar sig i o f sig ändå, men än mer om du toppar dem. Och ju mer de grenar sig, desto kompaktare även mot slutet av sommaren. Fler grenar = fler blommor.
Jag sår petunior varje år, olika färger. Förutom att fröna ju är rätt små så går det jättelätt. De blir nästan som små buskar och blommar massor. Dessutom vädertåliga!
Ojdå, då ska jag oxå göra det. När jag köper petunior.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#3 Det ska nog gå att lösa, det är fortfarande snö här. (Tar vintern aldrig slut?)
www.stuteriprecious.se
hej,
har jättefina mini-petunior i mina lådor men de har blivit lite för höga, kan jag klippa dem nertill och därmed få dem att börja växa uppå igen? De kommer blomma igen?
Jag är glad. Är du?

Du får inte klippa ner dem helt utan det bör finnas några bladpar kvar efter beskärningen. Ta varann planta nu och ta de andra lite senare så finns det några blommor kvar hela tiden.
#8 Ok, tack. Det blir att ta fram saxen. 
Jag är glad. Är du?