Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4076 ggr
pyret56
0

Hjälp!! Ohyra!!

Har upptäckt att min ena physalisplanta har en massa gula fläckar på bladen, som sen blir små små hål, med nästan lite "lurvig" kant sen vissnar bladen ihop ganska fort. På undersidan sitter pyttesmå gula "kluttar", kan inte se att det är djur som rör sej! Jag har plantan i ett växthus med bl.a. tomater, så nu fick den flytta ut så den inte smittar resten. Någon som vet vad det är och hur man behandlar??

Åsa S
0

Säker på att det inte är ödem?? Det är ganska vanligt att växtcellerna spricker hos Physalisar när klimatet inte är helt OK (vattentrycket är då högt i plantan men klyvppningarna öppnar sig inte för att släppa ut vatten = växtcellerna spricker och ger ödem på bladen).

Bild på Physalisplanta med ödem

Ödem är ingen sjukdom eller ohyra och smittar ej. De nya bladen som kommer brukar vara fina ifall klimatet är bra, växterna brukar inte påverkas nämnbart av de blad som vissnar bort Physalissläktet är ganska bra på att växa vegetativt.

pyret56
0

Jo men visst är det så!! Men vad har jag gjort för fel då i växthuset? Vattnat för mycket?? Stackar´n, nu åkte han ut alldeles i onödan…

Åsa S
0

Själv brukar jag mest få ödem på bladen när det är blött i marken + hög luftfuktighet + en period med lite kyligare och regnigare väderlek, ofta har jag fått ödem på plantorna tidigt på säsongen när det är en lite svalare vår men sedan då högsommarvärmen slår till så verkar plantorna trivas bra och inga av de nya bladen får ödem. Det är svårt att ge perfekt klimat till alla växter i ett hobbyväxthus och klimatet ute kan man inte påverka.