Kungsängslilja
Visst är de vackra! Jag tycker mer att de liknar ödleskinn eller så.

Ja, dem är vackra! I trädgården har vi liljor i både rutigt och vita. Förra året plockade jag en massa frön från dem, någon som vet om det går att så?
Kramar

Åh så fint. Köpte en krukad kungsängslilja förra året och hade den först inomhus som bordsdekoration i stan. Tog sedan den till landet och grävde ner den, men den verkar tyvärr inte komma upp.
dom är så fina, har ett par som blommar, och några som inte knoppar än, men de är så lika grässtrån att jag nästan ryckte bort den. men jag hejdade mig i tid, som tur var.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

För mig växer kungsängsliljan nästan vild och det är nog hundratals nya som frösår sig själv. Fröna är ju så lätta att de kan sprida sig ganska långt av blåsväder. Vid frösådd kommer det alltid upp både vita och rödrutiga plantor. Vid delning av lökar kan man välja färg själv. Plantorna är lika oavsett vilken färg blomman har och man ka inte säga att det är en albinos form. Sällan uppkommer även röda och rosa blommor utan rutor. De finns omnämnda sedan lång tid tillbaka. Numera säljs även separata vita lökar på hösten. Frösådd rekommenderar jag att man gör på hösten eftersom det är ett naturligt förhållande att fröna kommer i jordn på hösten.

Blev så glad idag när jag hittade en blommande kungsängslilja. Trodde att de jag grävt ner - se #4 - inte klarat sig. Men där står de. Jag är alltid lite rädd att växterna blir sårade ,när jag inte upptäcker att de blommar och berömmer dem för att de är fina. 'Här anstränger jag mig men ingen bryr sig' - ungefär
. Men nu har den fått beröm och dokumenterats.

Så roligt att di kungsängslilja lever och kommer upp! Det är verkligen en söt blomma och verkar inte alls vara så känslig son den ser ut för!
Planterade 8-10 st lökar för några par år sedan och det blev ungefär dubbelt så många blommor i år!

#8 Tog den tid på att etablera sig eller fick du blommor från lökarna första året?

Det blev blommor från första året, men de var få och rätt så små, har jag för mig, så de har utvecklats till det bättre efterhand.

Tack - ska rensa lite orgräs kring mina så det får litet bättre livsrum. när de tog sig.
Mina blommade flitigt redan första året när jag hade dem på stugan. Jag planterade på hösten och fick blommor redan på våren, väldigt oväntat.
De här fick jag på köpet, vilket gjorde mig väldigt glad. De är så oerhört söta.
Numer pensionär i Nynäshamn

Från lökar ska de förstås blomma första våren .Lökarna är lite känsliga för torka i lökförpackningar och ska sättas så fort som möjligt. Från frö blommar de åtminstone tredje året och kanske redan andra året. Lökarna blir flera och gamla lökar kan blomma med en hel bukett men mår bra att delas.
Jag har köpt väldigt fina plantor av kungsängslilja, hur frost tåliga är de? Går de att plantera ut nu tror ni och kommer de då komma tillbaka igen nästa år kanske? 
Mina kommer tillbaka varje år utan problem
Okej vad bra, så då kan jag plantera ut den i landet senare i veckan då? 
Jag bor i Mälardalen. Vet inte vilken zon du bor i eller om det finns någon gräns. Uppland skall fungera för om jag minns rätt är det landskapsblomman.

Kungsängslilja är härdig i hela landet. Krukodlade plantor kan i värsta fall chockfrysa om de är dåligt avhärdade. En av få lökväxter som tål att stå fuktigt. Var observant för angrepp av liljebaggar.

En underbar växt, vi har planterat ett hundratal lökar på våran äng, och dom trivs som bara den:D
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Ja, och det är upplands landskapsblomma ochså så vi tänkte att det skulle passa 

De har funnits vid Kungsängen utanför Uppsala sedan före 1745, då Linne observerade dem. Dit har de kanske kommit från Celsius trädgård eller Uppsala botaniska trädgård. I botaniska trädgården planterades de 1654 av Olof Rudbeck från Holland.
Gärna flera teorier eller tidiga odlingar av kungsängsliljan. Finns det spridda andra sorter ? gulblommande ? med dubbla blommor ? eller andra röda nyanser ? Jag är intresserad om du vill sälja någon lök av de ovanliga sorterna.

Vilken under skönhet denna blomma är !! Går knappt att titta sig mätt på den.
Bjornen, på tal om dubbla blommor. Jag var på Omberg i söndags för att titta på gulsippor. De är också små skönheter.

Jag har gulsippor med enkla och halvdubbla blommor, men änu inte i blom. Där skulle ja vilja ha heldubbla blommor.

Kollade hur måga kungsängsliljor vi har (på ett foto från förra året, då dom inte har kommit igång än) och vi ligger runt 400 på ängen.
//Olle
Oj - den bilden får du gärna lägga upp Olle

Blir en nytagen när årets blommar istället ;)
//Olle
ok - det duger bra det med!
#28 Vilken underbar bild!
Oj så fint - det är något att drömma om!

Jätte fin man ser tydligt den rutiga färgen underbart fin bild