Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6558 ggr
Joline
0

Tremastarblomma

Om nån har info om Tremastarblomman skulle jag bli glad:)  (Köpte en planta igår och undrar hur den vill ha det)

Starfall
0

Tremastarblomma trivs bra i halv- och helskuggiga lägen, även lite sol då och då har ingen negativ inverkan på denna växt. Den vill inte torka ut, varför man kan få vattna den ibland om det inte nyligen regnat ute.

Växten blir ca en halv meter hög och blommorna är blåa med endast 3 kronblad. Blommorna håller bara en dag, därefter vissnar blomman och växten sätter ny knopp.

Tremastarblomma är inte jättehärdig, något som ofta drabbar denna växt är sniglar. Sniglar älskar nämligen är knapra på tremastarblomma.

Finns i färgerna blått, rött, rosa och vitt. Man brukar säga att tremastarblommans blomningssäsong varar från juni-september, men detta kan variera beroende på i vilket klimat man bor i samt bland annat jordarter & vattning.

På latin heter den: Tradescantia x Andersoniana. Den tillhör familjen "himmelsblommeväxter".

Grattis till ägandet av denna söta växt, jag har den själv i trädgården. Jättesöt verkligen! Skrattande

Kramar/carro

Joline
0

th_balloonsTack söta Carro!

Köpte den till mitt skuggland, men när jag googlade den, stod det så olika ang läge, så man bidde lite förvirrad.

Starfall
0

Varsågod! =)   Jo, det är ofta så att det stor olika beroende på vart man läser. Min tremastarblomma står inte i skugga, utan i ett land som har sol större delen av dagen. Däremot har växten skugga av andra växter, så den trivs bra ändå.

ha det bäst, och lycka till  med din tremastarblomma! :)

Kramar/Carro