Blåregn

Vackert!!

Underbart, vilken skönhet !!
Så vackert :)
Åh, så vackert. Jag personligen älskar Gullregn (se min avatar) men jag håller med om att ditt Blåregn var imponerande.
Blir lite sugen på att äga en sådan…
/Maria
Ja jag blir också avis, fast här i zon 4 är det näst intil omöjligt att få ett blåregn att överleva. :( VILL HA :)

Tack skall Ni ha! Nu efter en dryg vecka så "regnar" blommorna av. Helt blått på marken, men det gäller att fånga stunden.
Sen blir det en efterblommning i augusti, men av betydligt mindre antal.

#5 Joodå…
Hittade en ny sort som klarar ner till -40 grader…(???)
Wisteria macrostachya `Blue Moon` (hos Hortogreen)
Remonterande, zon 1-5

Jag har länge letat efter ett rotäkta blåregn som kan ev. klara zon 6. Det finns annars bara ympade exemplar och då är det inte troligt att de överlever. Det finns några amerikanska arter som är härdigare och säljs åtminstone i USA på egen rot, men de har inte den fina blå färgen utan en ljust lila färg på blommorna. De är dock troligen härdig i hela vårt land.
Jag har ett blåregn som planterades för 7 år sedan men det har aldrig blommat. Vet inte vad det är för sort. Jag bor i zon 3, är det för långt upp för att få den att blomma?
Vilken zon bor du i Thyra4?
# 7 har just snokat upp den på nätet, måste nog försöka införskaffa en sån planta. 
#8 Den här är ju från USA (Kentucky), men vet inte om den är på egen rot eller så. Du får gärna hojta till om du hittar någon rotäkta som går så högt upp som zon6

# 9 Jag bor på norra Gotland och Blåregnet är plaserat i en skyddad vrå i sydväst. Vårat är 8 år och det har blommat varje år, men aldrig så kraftigt

Oh, vad vacker:) Luktar den gott också?
Bor i zon 4 och har ett blåregn!
"Amethyst" tror jag sorten heter….
Blommar Blåregn och Gullregn samtidigt?
/Maria
Oj, vilken grann blåregn!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Norra Gotland tillhör zon 1. Den doftar svagt vanilj, särskilt på kvällarna, eller innan solen kommer fram och skiner på den.
#14 Blåregnet är en aning tidigare än Gullregnet.

Min granne tipsade om att det är bra att ett lager snäckskal runt Blåregnet.
Vilket fantastiskt Blåregn!
Jag såg massor av blommande Blåregn i USA i påskas och blev sugen. Den fanns överallt, jag fick en känsla av att den växte vilt. Den klättrade på olika träd i allmänna parker (Atlanta, Georgia så det var i södern)
När jag kom hem och läste att den var så känslig vet jag inte om jag kommer att lyckas. Jag har planterat en i min rosenpergola och den ligger inte lika skyddat som din hörna.
Vilken zon bor du i?
Numer pensionär i Nynäshamn

# 18. Jag bor i zon 1 på norra Gotland. Vi har inte haft några problem alls med den här, inte pysslat särskilt mycket om den, men den står ju vindskyddat i ett hörn i syd-väst. Lycka till.
Åh, fy så avis jag blir! Skulle vilja ha både blå o gull men bor i zon 6. Har provat att fröså blåregn o hade plantan i växthuset i några år men den ville inte växa upp mer än 40-50 cm o sedan gav den upp. 
Men trägen vinner…en dag kanske!
Lyckas du bjornen så får du hojta till!
Grattis till den underbara blåblommande växten!
Björnen -
Kolla bilden. Är det en sådant du letar efter? Jag köpte en Wisteria för ungefär 27 år sedan. Jag väntade otåligt på blommning och efter ca 10 år grävde jag upp den - trodde det i alla fall. Men den vägrade att dö. Det som jag har kvar kan vara ympningsgrunden. Jag har förökat den genom avläggning. Blommorna är lila/creme färgade.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Wow vad vacker den är

Fiiin, det ser ut som hängande lupiner 

Läste i en dansk trädgårdstidning om problemet med icke-blommande blåregn.
Tricket är att man ska klippa ner den varje år. Den kan växa flera meter på ett år, och blommar alltså om man är lite hård mot dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Lupiner, ja, det var det jag tänkte när jag först såg dem.
Du har rätt Halvdansk när det gäller klippning. Den skall ansas hårt om den inte blommar.
Dessutom kan man gräva ner ett plaströr ca 2 cm i diameter och 30 cm djupt brevid plantan och hälla i Blå Korn eller dyl. Det var faktiskt denna gödselförstärkning som fick min wisteria att blomma.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Problemet med ympade blåregn är att ofta roten är känsligare än ympen för hårt klimat. Ympningen i sig själv innebär oftast minst en zon sämre härdighet. Jag har alltid ansett att det skulle möjligen finnas övervintringschans i zon 6 med rotäkta plantor.
jag planterar blåregn som en ros dvs djupare i väldräneradjord. då jag haft plantor som frusit sönder i ympen. dom jag planterat djupare och klarat sig bättre verkar det som.
beskärning gör jag så att jag låter dom växa vartannat år och sedan pincerar dom vartannat. det har get vackert och mycket blommande plantor där jag gjort så.
själv har jag blåregn i skåne i trädgården zon 1-2. plus ett vitt i kruka i södra Vg i zon 3-4 (har övervintrat i krukan, men frös i toppen och fick nya blad för en vecka sen). annars har jag här ca 40-45min syd/väst om Borås sett välmåde ochs tora ex av blåregn vid ett företag.