Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8530 ggr
Ann1
0

blomma för dagen

Har fått en Heavenly Blue. Behöver den någon speciell skötsel eller så. Har en liten plats vid ett plank som jag tänker den ska stå. Inte så mycket rotutrymme dock.

Åsa S
0

Den sköts som de flesta andra sommarblommor. Näringsrik och mullrik jord så blanda ex. ner kogödsel, kompost el dyl. +Alltför litet routrymme tror jag inte funkar men jag et inte hur litet du menar.

Alla ettåriga sommarblommor mår bra av regelbunden vattning + gödning under säsongen.

kickboard
0

Den behöver nog inte så mycket rotutrymme, men en någorlunda solig och vindskyddad plats samt någonting att klättra på. Jag brukar så blomman för dagen så jag har så många plantor i år att jag har fått sätta dem i alla möjliga krukor samt vid spaljén.

awjungfru57
0

Min erfarenhet är också att dom klarar rätt lite jordutrymme. jag hade en eller flera tror jag faktiskt att det var, i en keramikkruka som rymde ca 2-3L. Den stod precis innanför växthusdörren och när sommaren började ta slut hade den växt ut genom takfönstren som är på över 2m höjd. Den trivdes helt otroligt bra, blommade rejält och jag var helt paff att den kunde bli så frodig av så ynkans med jord.

Joline
0

Hej… Nu kapar jag tråden lite…

Ska man toppa blomman för dagen?

kickboard
1

Jag har aldrig toppat mina utan de får växa så högt de vill med hjälp av stöd eller bara ett snöre sista biten.

Ann1
0

Ser fram emot att få se hur den tar sig och ser ut. Låter som det kan bli mycket blommor och växande!

Roligt att ha så mycket av den som du kickboard!

Såg att ett blad blivit gult idag…vattnat för mycket kanske…

awjungfru57
0

jag har heller aldrig toppat dom.

Bjornen
0

Ettåriga klätterväxter bör inte toppas de förgrenar sig riktigt bra ändå.

FerretCrow
0

Mina frös tyvärr ihjäl då vi fick en otroligtr sen köldknäpp och lite sent att så nya nu=(

kickboard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här tog jag en bild av ett exemplar som jag satte i en något udda kruka för ett par veckor sen. Har lagt kvistar i bottnen i ungefär halva krukan, sen en dagstidning ovanpå och fyllt på med mull. Fin färg på blomman ochh alltid spännande att se vad det blir då jag har sått olika sorter.

[Asta]
0

Mina stannade helt upp i växten när det blev så kallt. Får väl se om de orkar och hinner någonstans i år. Luktärterna har i vart fall börjat växa nu.

Ann1
0

Är det Heavenly Blue? Den var magiskt vacker!

Detta med kvistar och tidingspapper var nytt för mig. Är det för att krukan är stor.

kickboard
0

Jag har flera sorter, men Heavenly blue är en av dem. Blomman är djupt blå, nästan lila. Nu har den redan klättrat mot taket i vårt glasrum. Kvistarna och pappret är för att krukan egentligen är en golvvas och jag tyckte det var onödigt att lägga jord i hela och  dessutom kan eventuellt överloppsvatten rinna ner under kvistarna. Helt eget påfund, så jag vet inte om nån annan gör så.

kickboard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett annat exemplar i en väldigt låg kruka, så det mesta går.

kickboard
0

Då jag sökt bland mina fröpåsar kom jag fram till att detta måste vara arten Kniola purple black som är mörkare i färgen än Heavenly blue. Har för mig att Heavenly blue börjar blomma senare med ljusare blå blommor.

Joline
0

Va fint ni har det kickboard! Glad

Ann1
0

ja instämmer. Vad fint ni har det!

kickboard
0

Tack. Bilderna blir ju inte så bra med min gamla kameramobil, men jag är nöjd med mina klängväxter i år: blomman för dagen, spanska flaggan, hjälmböna, fackelranka och klockranka.