Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4543 ggr
[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vitlöksklyfta

Fick höra att man ska kunna ta vanliga vitlöksklyftor och plantera ner så skall de sen gro och bli vitlökar, stämmer verkligen det? Om så, vad är bäst att förgro dem inne på våren och sen plantera ut och vilken tid är bäst?

Bjornen
0

Javisst och bästa tiden att sätta dem är på hösten (lite tidigt ännu). Bästa jorden är lite tyngre jordar men ändå inte blöt. I extremt dåligt klimat kan en del täckning rekommenderas. Jag har säkert sätt vitlök ett 20-tal gånger och endast en gång överlevde de inte vintern i zon 6 ( mycket kall förvinter).

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Härligt, då ska jag genast planera för höstsådd i såbänken ute. Vad tycker du är lämpligast att täcka med? Dessa kommer finnas i zon 4-5.

Bjornen
0

Zon 4-5 behöver man normalt inte täcka vitlöken, men ska man göras det kan ett tunt lövlager och granris vara lämpligt. Vinterfukt är skadligare än kyla.

dolfen
0

Blir det lika mycket skörd av en "vanlig" vitlök som av en "special"?

Åsa S
0

Det beror lite på vad man får i matbutiken vissa sorter är inte lämpade för svensk odling och blir inte så mycket + vissa vitlökar är behandlade så de gror dåligt. Själv brukar jag rekommendera att köpa utsäde som passar för svensk odling ex. från Åke Truedsson (wwww.tomatklubben.se). Har man hyfsad växtföljd brukar det vara en engångs kostnad, för håller man grödan frisk kan man skörda eget utsäde.

Rozzy
0

Tack för inspirationen

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kanske dum fråga men ska man avstå från att vattna dem när man sätter ner dem….med tanke på att det går mot kallare tider?

Bjornen
0

Är det torrt ska det vattnas annars inte för de ska helst hinna rota sig före vintern, men inte växa.

Tilda-T
0

Kan tipsa om att dom har smittofritt utsäde just nu på Plantagen, köpte själv igår!!

Stora fina för 15:-/ styck, den enda löken som jag köpte måste ha innehållit 12-15 klyftor!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

rakuLotta
0

Kan man även sätta den" hela" vitlöken, jumbovarianten som är som en enda stor klyfta?(har glömt vad den heter?)

MaMaMade
0

Lyckades äntligen få tag i sättvitlök men hur 17 ska jag få den att hålla sig fin ända till i höst!?

Kan man "skola om" den till våren? Tänkte att jag kunde sätta den i mina frigolitlådor i växthuset i höst så blir de lite mer skyddade.

Köpte ganska många så jag testar väl lite av varje…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Sättvitlök?

Jag köpte vanlig vitlök i mattaffären och iallafall växer den på ovansidan med gröna smala blad.

Bjornen
0

Naturligtvis kan de sättas nu och skördas i höst.

MaMaMade
0

Men hinner det bli ngt? Hur tål de frost…kan man låta dem stå länge el måste jag ta upp dem pronto om temp faller? Får väl vanligen ngn frostnatt i slutet av augusti.

Bjornen
0

Vitlök tål utan vidare frost. En del sorter kanske inte överlever vintern men det är ofta fukten som är farligare än kylan.

MaMaMade
0

Det låter bra! Jag skulle kunna sätta dem i de större frigolitlådorna, de är ca 30 cm djupa…el blir det för grunt? Sedan ställa in dem i växthuset vid första frostnatten så får de ngn månad till på sig att växa.

*Måste* ha ett växthus till! Skrattande

Bjornen
0

Det fungerar allra bäst på friland och frost tål de utan vidare. Kan bli för varmt i växthus.

Tilda-T
0

Bildas det alltså nya lökar under de gröna bladen, det är inte bara det gröna man vill åt.? Jag har kapat av dom gröna bladen och tycker att det blir jättegott tex i sallader.

Bjornen
0

Om sätter en vitlöksklyfta blir det en ny lök med ett antal klyftor. Om man använder bladen för flitigt blir löktillväxten lidande och då kanske det inte blir några nya klyftor och i värsta fall tas för mycket energi ur sättklyftan så den kanske dör bort.

Tilda-T
0

Aha, så jag som älskar vitlök ska vara lite försiktig med att nypa av bladen då. Ska vitlök ha mycket näring?

Ska den få växa så länge som möjligt och plockas in innan frosten.

Åsa S
0

Vitlök är en mycket hungrig gröda den ska gödas rikligt från det att den tittar fram på våren och fram till midsommar ungefär de ska se tjocka och frodiga ut nästan som purjolökar (+man gräver ner kompost och liknande innan plantering + växtföljd är superviktigt). Olika sorter blir olika snabbt klara men ofta är de färdiga i slutet av juli-början av augusti. (man kan dock även skörda ung färsk vitlök tidigare på sommaren). Man brukar se på blasten att den börjar gulna när lökarna är klara, jag brukar pilla lite i jorden och titta på löken under jord, man ska se att löken delat sig i klyftor och att skalet som sitter runt klyftorna är tjockt och fint (väntar man för länge med skörden försvinner skalet som håller ihop lökklyftorna och löken spricker upp och blottar alla klyftor)

Jag hänger de skördade vitlökarna torrt och varmt efter skörden. Jag sparar de största och finaste lökarna till nästa års utsäde.

Tilda-T
0

Tack för bra tips och beskrivning på hur du gör Åsa. Då kan man ge dom ett par givor näring ytterligare och sedan upphöra helt, verkar det ok.

Ann1
0

Har ätit  god vitlök, lite tidigt skördad:)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#23 redan, vad kul. När satte du den?

Ann1
0

#24 I höstas. Har inte skött om dem så mycket. Vattnat lite, gödslat lite.

Petunia
0

Jag undrar också om man kan sätta vitlök av typ King solo?