Ekstubbar
Är det någon som har förslag på vad man kan göra med ekstubbar som har grävts upp? Vissa är väldig stora och tunga och det finns inte möjlighet att frakta bort dom som de är.
Vi har tänkt att vi kan låta dom stå över ett par säsonger och begrava dom senare men det krävs stora hål för det.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kan ni inte elda upp dem?

Jag har placerat ut två björkstubbar i mitt woodland som man kan sitta på och beundra sitt arbete.
Eller sätt dem nånstans och placera ormbunkar eller nåt runtomkring.
Håla ut dem, och lägg i jord och plantera nåt som kan växa i dem, sådär "halvförmultad stubbe som bryts ner av växt"- aktigt. Ja, du fattar.
Eller lägg ett tak över dem och omvandla till igkelkottebostad.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nedbrytning av ekstubbar tar åtskilligt längre tid än andra stubbar. En gissning att stubben klarar sig kanske hundra år. Ek är det trädslag i Sverige som hyser flest olika insektsarter och stubbarna kommer att fungera som skafferi åt många.

#4 Vad gulligt det var! Är det ditt eget?
Numer pensionär i Nynäshamn

Nope…Svärföräldrarnas… Han är så händig på sånt där
Trollebo! Det var gulligt. 
De bli svåra att elda pga jorden som sitter fast mellan rötterna. Min man har tänkt att högtryckstvätta dem för att bli av med jorden och sedan hugga upp dem till ved. Men det är mycket job.
Här på ön har vi mycket ek. I en dal ovanför där vi bor fanns det stora ekskogar. Danskarna brände ekskogarna på 1600-talet för att förhindra svenskarna att bygga skepp. I början av 1900-talet rensade bönderna marken där ekskogan hade växt. Det grävde fram stora förkolnade ekstubbar. Så visst tar de lång tid att förmultna!
Halvdansk - Dina förslag är bra och jag kommer att använda mig av dem. Men med över 40 stycken stubbar att handskas med behöver jag fler förslag. 
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.