Någon som har Rönnsumak i sin täppa?
Vad är era erfarenheter? Jag har gått förbi ett exemplar i vår gata i två år nu och jag har gillat den från första stund. Men det ser ut som den skjuter rätt mycket rotskott, är det ett stort problem? Inte för att det gör så hemskt mycket där jag tänkt ha den men jag vill inte heller plantera in ett monster som sprider sig hej vilt!
Men den är himla vacker och dekorativ även på vintern, jag tog det här kortet på busken i gatan.
Rönnsumaken skjuter en hel del rotskott. Står den i en gräsmatta där man klipper runt den så gör det kanske inte så mycket, men står den i en plantering med andra växter kan det bli besvärligt.
Jag läste om en ny sort rönnsumak med sortnamnet 'Tiger Eyes' som är mindre, max två meter hög, har flikiga limegröna blad och som inte skjuter speciellt mycket rotskott. Låter spännande tycker jag.

Har ingen egen men granngården i stan har. Så jag får glädja mig åt synen från mitt fönster. Det är det grå nakna trädet längst till vänster som är en rönnsumak och som sätter färg på bakgården när päronträdets och prydnadskörsbärets blommor fallit av. Bilden är nog från början av juni.

Hmm så det var som jag misstänkte, mycket rotskott alltså. Kanske jag ska ta en funderare till… Men "Tigers Eyes" lät ju onekligen intressant. Jag funderar vidare, det är ett så underbart träd och jag har varit så förtjust i det sen första gången jag såg det…

jättehärlig växt, rönnsumak! Vi har den i en liten radhustäppa och det går så bra så. Rotskotten hålls efter med vanlig gräsklippning. Fast släpper man efter lite med klippningen så kommer det allt upp buskar…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har just tagit ner en allt för stor rönnsumak. Nu är både min o grannens tomt invaderad av skott. Hur får man död på eländet?
Har hört att man kan borra ett stort håk i stubben och stoppa i något, men vad?
Bengeten
Bengeten -
Pensla med outspädd Round-Up eller borra hål och använd Round-Up plugg i "moderstumpen."
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.