Zuccini/squach
Hej. Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har planterat grön squach (i mitt växthus) och den växer så det knakar och det blir små zuccinisar på den men när de tappat blomman och börjar bli lite större än 2cm i omkrets så börjar den skrumpa ihop i änden där blomman satt och efter ett tag blir den gul och känns tom. Vad är det för fel?
Dålig pollinering kanske, testa att hjälpa till med pollineringen.
Sedan kan det kanske även ha varit för varmt vissa växter blir ju dåligt pollinerade ifall klimatet har varit lite för hett, men det beror ju på vart du bor. Man brukar ju inte odla squash i växthus normalt sett så kanske du bor i norra sverige.

Squash i växthus innebär att insektspollinering är i stort sett obefintlig. Utomhus finns viss chans till insektspollinering, men även där bör man hjälpa till med pollineringen. Om det är för hög temperatur finns det risk för sned könsfördelning på blommorna och något kön kan utebli och då finns ingen möjlighet för frukt. Det är ofta indivudella skillnader så att vissa plantor bara bildar honblommor och ett annat bara hanblommor särskilt vid höga temperaturer.
Tack för tipsen snälla ni. Jag bor i mitten av sverige men trodde att man skulle ha dem i växthuset. Nu ska jag ut och leka bi :=)