Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4142 ggr
bredano
0

Druvgurka på balkong?

Jag har lyckats igen. Med att klanta till mig alltså!

jag har planterat druvgurka som jag tänkte ha i kruka på balkongen, men läste nu att de är krypande! Jag trodde de skulle växa uppåt så att jag skulle kunna ha stöd för den och så skulle den passa bra på balkongen :S

Hur mycket brer den ut sig?Kan man kanske ha den i en kruka och  låta den klättra vidare på balkongen, det är väll bara själva rötterna som behöver jord?

Säg vad ni tror, om det här kan fungera eller om jag ska ge upp direkt !

Bjornen
0

Ge upp ska man aldrig göra. Den kan väl krypa över kanten.

bredano
0

Precis det jag funderade på .. men hur stor kruka kan den tänkas behöva då? Och hur hög ska den vara, är det negativt om det måste krypa ner en lång bit till golvet eller liknande, om den kan gå av då?

Bjornen
0

Den behöver stor kruka och det i första hand för att det inte ska bli för varmt åt rötterna så lrkruka eller ljus plastkruka bör väljas.

bredano
0

Jag har en vitlackad lerkruka som är ca 20cm i diameter hela vägen, räcker det tro? Glad

MdM-Cernita
0

Jag hade 6 plantor i en vanlig balkonglåda av frigolit funkade jätteba, mycket vattning och så skördade jag hela tiden. Härligt med egen gurka fick nästn lika mycket skörd i lådan som jag får i mitt 1*1m land.

bredano
0

Oj! Hur stor var den balkonglådan då?

MdM-Cernita
0

Vad kan den ha varit, en sån där liten som man köper överallt 80-100 X 20-25 skulle jag tro 20 djup eller vad det heter. Att det gick så bra tror jag beror på att man har 100% koll hela tiden. Lagom med vatten varmt i jorden och när ohyran kom så såg jag det direkt. Sen ger ju gurka mer ju mer man skördar.

På höstkanten fick den nåt virus alla blad skrumpnade å så dog den.

På friland har jag varit med om att gurka har frusit fast det inte ens var frost, kanske 5-6 grader… trist

bredano
0

Vad roligt att det fungerade! Skrattande

Lät du de bara hänga ner då och du hade de upphängd på räcket? Låter ju toppen att man kan ha plantorna såpass tätt Glad

MdM-Cernita
0

Några slingrade i lådan och på insidan, några på utsidan men eftersom det blåste mycket drog jag in dem så gott det gick några blåste sönder.

bredano
0

Hejsan igen!
En till fråga, behöver druvgurkornas blommor polineras? alltså att jag går o gör det med pensel?

Bjornen
0

Västeråstypen (druvgurka) av gurkor måste pollineras och ofta hjälper insekter till med detta annars bör de få lite hjälp.