Någon som vet namnet!
Den här söta växten blommar i rabatterna men jag vet inte namnet på den…..någon!

Första bilden är berglök (Allium oreophilum synonym Alllium ostrowskianum). De två övriga är akleja och den rosa kanske pastellakleja.
#2 och #3 är akleja.

Tackar så mycket. Jag undrar om jag kan flytta aklejorna till en rabatt när dom har blommat klart…för det finns en massa på källartaket och dom syns knappt för allt gräs där….

Större aklejaplantor är lite svåra att flytta så de bör flyttas när det är lite fuktigare och svalare väder och försök få såmycket som möjligt av rötterna.

Vad bra då ska jag försöka flytta dom när det är svalare väder…tack bjornen 

När de blommat färdigt och fröställningarna rasslar och fröna är svarta, så kan du samla samman dem och sprida ut. Men var beredd på att de inte nödvänigtvis ser ut som "föräldrarna", akelejor korsar sig glatt och nya färger kan dyka upp.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#9 Det gäller alla tre sorterna men berglöken är stabil och blir likadan. Brglökens frön är riktigt svarta meda aklejans frön är ljusare.

Mian akelejefrön är kolsvarta, men det finns kanske olika?

Men inte lika svarta som Allium.

Ok, jag ska kolla
. De är på väg att mörkna nu, båda sorterna.

Då ska jag ta och samla ihop fröerna när dom blir svarta och sprida ut dom på en annan plats…så kan dom som växer på källaren få vara kvar…