Annons:
Etikettrosor
Läst 7261 ggr
kaian
6/26/09, 11:48 PM

Lätta rosor

Hej…

Har fått i updrag att iordningställa en trädgård.

Har nu fått ett önskemål mål om att jag ska plantera en lättskött ros någonstans i deras ganska skuggiga trädgård. Undrar om det finns nån som skulle passa?

Annons:
Margareta
6/26/09, 11:50 PM
#1

Oj - lättskött ros för skuggigt läge skulle jag inte satsa på.

Jag tycker mina Rosor är "lättskötta" men det tycker inte andra när de hör hur jag daltar med dem.

Vad innebär lättskött?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

kaian
6/26/09, 11:54 PM
#2

jadu… lättskött är väl i deras ögon att vattna dom och plocka lite med dom då och då.

finns en ledig plats i trädgården där det är sol nästan hela dagen, så att den ska klara skugga är inget krav direkt.

Margareta
6/27/09, 12:03 AM
#3

Mycket bättre med den soliga platsen när det gäller Rosor - de älskar sol.

Det här gör jag med mina "lättskötta" Rosor.

  • Kalkar lite på våren om jag kommer ihåg det
  • gödslar april/maj
  • klipper/beskär när björken har musöron
  • binder upp/stöttar de som behöver
  • vattnar vid torka
  • gödslar igen före midsommar
  • binder upp/stöttar
  • vattnar 1-2ggr i veckan (en hink per ros beroende på temp)
  • njuter av blomningen (just nu)
  • vattnar 1-2ggr i veckan (en hink per ros beroende på temp)
  • binder upp/stöttar
  • klipper bort utblommade blommor
  • gödslar i mitten av juli sista gången
  • fortsätter att vattna om det inte regnar mycket

Typ - ungefär så - inga konstigheter men lite återkommande pyssel.

Mina Rosor trivs bäst när de blir genomvattnade och inte bara lite skvätt - därför vattnar jag med vattenkanna även om det regnar lite ibland.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bjornen
6/27/09, 12:05 AM
#4

Mest lättskötta Rosor är pimpinellrosor som man bara behöver ta bort döda grenar och de blommar bra utan gödsling, men blommar bara ett kort period på försommaren. En annan lättodlad ros är vresrosor med längre blomning men oftast mera döda grenar. Även andra buskrosor är mer eller mindre lättskötta.

Åsa S
6/27/09, 2:20 AM
#5

Och jag gör knappt någonting med rosorna (buskrosor av olika slag) mer än möjligtvis frisera till dem på våren (och det är bara 3 sorter jag tar bort vissna blommor på) + vattna på våren-försommaren, gödsla gör jag inte varje år de växer bra ändå. Själv vattnar jag med små cirkelspridare, då sköter sig vattningen av sig självt medans jag gör annat.

Den som väl kanske är lättast är Stanwell perpetual som faktisk är något så ovanligt som en remonterande pimpinellros så den kan blomma till långt in på hösten. Grenarna är kanske något veka men det går inget om de hänger ner + man kan klippa till den med häcksaxen den är inte så kinkig.

Bjornen
6/27/09, 9:49 AM
#6

Gödslingen med kvävegödselmedel bör undvikas efter midsommar. Detta gäller särskilt norrut som innebär större risk för dålig invintring.

Annons:
Margareta
6/27/09, 1:15 PM
#7

Gäller det även Mälardalen Bjornen?

Jag bor i Zon 2-3 och har alltid gödlsat fram till början av juli. Oftast använder jag brunnen stallgödsel eftersom vi har häst. Det har aldrig hänt faktiskt (peppar, peppar) att någon ros frusit bort mer än enstaka grenar eller rättare sagt del (topp) av grenar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bjornen
6/27/09, 2:03 PM
#8

Ju längre norrut man bor desto tidigare ska man sluta att gödsla med kvävegödsel. Brunnen hästgödsel har väl ganska lite kväve så det bör inte vara något större problem. Att toppar fryser bort beror oftast på att de har växt för länge och topparna har inte hunnit förbereda si tillräckligt för vintern. Väl brunnen gödsel är inte så rik på lättlösligt kväve så det är inte så farligt men NPK och t.ex. Blå korn bör man vara mycket försiktig med efter midsommar.

Margareta
6/27/09, 2:17 PM
#9

Det låter bra och stämmer med hur mina Rosor mår, de tycks gilla vår välbrunna hästgödsel med torv (jag fick hem 3 kubikmeter i förra veckan).

Tack för informationen om kväve för just det undrade jag för ett tag sen när jag började planera en helt ny rund rabatt men den kan kag fråga om i en helt ny tråd så jag inte kidnappar den här.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: