Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4687 ggr
lisette
2007-05-25 15:28
0

lättskött trädgård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

finns det en lättskött trädgård?

jag vill ha det ivarjefall!

behöver hjälp med vad jag ska sätta för lätta blommor som täcker hela marken på följande ställen:

helst bör det vara så underhållsfritt som möjligt med ;)

under buskarna på bilden.

lisette
2007-05-25 15:31
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi ska sätta staket längs vägen och det sluttar ner mot gräsmattan. vill gärna ha blommor som är längs hela sluttningen!

slut på bensin i maskinen ;)

Ahnna
2007-05-26 12:00
0

Vad avundsjuk jag blir på dig, som har en naturlig sluttning! Min trädgård är helt platt…

Under buskarna skulle väl nån ganska låg perenn vara bra, eftersom de kommer tillbaka varje år utan att man måste så nytt. Låg Flicköga och Höstöga är två gula perenner, 20-30 cm höga, som blommar från ca juni till september enligt min växtkatalog. Höstöga tål torka, vilket kan vara bra om du glömmer att vattna. Annars är en av mina favoriter Murklocka, som är en lilablå marktäckare, i min katalog står det "för all slags jord". Men vilken blomma du än väljer så beror det lite på läget. Vilket väderstreck är det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
2007-05-26 12:58
0

Som marktäckare skulle jag rekommendera vintergröna, grön på vintern och blommar med lilla blommor på våren. Jag gillar den och den täcker bra.

Varför inte en blomsteräng mot vägen som ni slår med trimmer på hösten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
2007-05-26 15:05
0

#2 här har vi en massa hålor, jag vill ha en platt trädgård!

höstöga låter ju bra faktiskt, jag är duktig på att glömma och vattna.

under busken är norr och mot vägen öster.

#3 blomsteräng? finns det ngn blomma som heter så? *totalt rudis*

Lorita
2007-05-26 15:30
0

Nej man sår in blommor som blommar i en äng normalt finns färdiga frö bladningar om man vill, ha lite naturtomt av det hela. En blomsteräng behöver inte skötas mer än att man slår den när den är överblommad, också kommer den att så om sig själv. Annars är ju lupiner vackra också Skrattande

lisette
2007-05-26 15:34
0

det är just så jag vill ha det ju, en bra idé! får väl gå och se om jag hittar en påse någonstans. hela min tomt är ju naturtomt så det ser bara dumt ut med utplacerade blommor här och där!

lisette
2009-06-24 15:50
0

#3 på förekommen anledning (kirskål under växterna i inlägg #0) undrar jag var man hittar vintergröna?

jag måste väl först och främst bli av med kirskålen på ett effektivt sätt. igen…

sluttningen i inlägg #1 är bortgrävd och där ser rent ut sagt förj*vligt ut. vi väntar på sten eftersom vi ska bygga en gärdsgård där.

Lorita
2009-06-24 20:06
0

Du PMar mig din adress så skickar jag lite vintergröna med rötter till dig Skrattande

lisette
2009-06-24 20:09
0

vad snällt lorita! =)

kommer direkt.

Branneli
2009-06-24 22:47
0

lisette, det finns en burk (påminner om bakpulver/vanillinsocker-burk) med blomsterängsfrön på Lidl. Jag köpte en i våras, massor med frö inuti!!

Flört