Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 2571 ggr
sighni
0

kirskålsgratäng

4 port.

3 dl avorioris

6,5 dl veg. buljong

1 stor purjolök

1 msk olja

1 msk sojasås

10-15 dl rensad kirskål

1 msk vetemjöl

1 dl vätska

2 dl sour supreme/creme fraiche

1 tsk muskot

1 tsk körvel

2 dl brödsmulor

2-3 msk rapsolja

1-2 tsk allkrydda

Pensla en gratängform med olja. Häll i avorioris och buljong. Gratinera i 200 grader ca 20 min. eller tills riset sugit upp all vätska. Strimla purjolöken och låt den mjukna i olja och sojasås på svag värme. Fördela den över riset. Förväll kirskålen i 2 dl vatten några minuter. Sila av vätskan och spara den. Hacka kålen grovt. Vispa ihop mjöl och 1 dl av vätskan. Blanda den med kirskål och sour supreme. Krydda. Fördela blandningen överst i gratängen. Blanda brödsmulor, olja och kryddor och strö det över gratängen. gratinera i 200 grader ca 20 min. eller tills brödsmulorna fått fin färg.

rifla
0

gott…

den ska jag göra utan ris,vetemjöl brödsmulor och allkrydda.. är allergisk mot ris och gluten

moondancer
0

Helt rätt, kan du inte utrota den, ät upp den! Måste jag nog testa när jag kommer ut nästa gång.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Asta]
0

Kan ju vara en orsak till att rensa ogräs.

Är det  bara små kirskålar man ska använda?

Åsa S
0

Ung kirskål på våren är det man använder jag tycker äldre kirskål blir något segare och får en viss besk smak men man kanske kan klippa ner den och testa de nya unga skott som kommer upp.

Själv gör jag lasagne, pajer, piroger, soppa mm. + färgar färsk pasta med kirskål.

Bjornen
0

De färska unga skotten är godast och efter avslagning så kommer nya friska blad upp. När de kommer upp på våren är de dock lite godare och kanske även näringsrikare (?). Skörda på eftermiddag eller kväll efter en fin och solig dag så finns mest aromer och de är som nyttigast.