Julkaktusen blommar
Min gamla julkaktus har fullt med knopp och en första utslagen blomma, rapporterar maken som gjorde en sväng till landet idag. Har sparat julkaktusen från förra vintern och låtit den få en liten skvätt vatten då och då. Bara när den verkade torka ut. Och nu återkommer den. Tacksam och tålig.
Det är väl tacksamma blommor! Mina blomma rikligt varje år strax före jul och sedan en gång till efter jul, i januari-februari.

Ja visst är de tacksamma! Gick just ut och köpte ett par till mitt arbetsrum här i stan.
Men hur sköter ni då julkaktusarna ?
Har haft flera genom åren men de blommar aldrig om efter köpet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Man ska ställa plantan så ljust som möjligt och vattna med gödning under blomningsperioden. När blomningen är över vattnas mer sällan och torka upp mellan vattningarna
Under sommaren brukar jag ställa min svalt och skuggigt - dvs gömma undan den i något hörn utanför huset.
Mina julkaktusar kan blomma om ibland, men inte till jul. De verkar snarare blomma lite då och då när de har fått lagom mycket vatten och ljus. För mycket vatten gillar de inte alls, och ger man dem näring verkar de bara växa utan att blomma. Jag sköter dem knappt alls. Lite vatten någon gång i veckan bara.
Mina står i söderfönster, förutom en som står i öster. De tycker om sol och de står kvar i fönstret hela sommaren också. Gödning får de efter blomning.

Meningen går tydligen isär betr gödning. Jag måste erkänna att jag läste mig till förslaget om gödning i en blomsterbok. Själv ger mina en skvätt vatten då och då så att de inte helt torkar bort och de kommer tillbaka. Ställer ut dem under sommaren gör jag - vid cykelstället bakom förstutrappan.

Ja ställer ut alla november/jul/påsk kaktusarna i syrenhäcken på sommaren å där får dom stå tills dom kommer in i sep/okt beroende på när frosten kommer å sen blommar dom å vi brukar inte ens plantera om dom eller göda dom men har inte provat med gödning en kanske man skulle göra det
Här en bild från en påsk kaktus i påskas
mvh/bjorsa

Dina bilder - ja jag bara suckar av lycka….

:-)Tack
mvh/bjorsa
Min blommar också, har gjort det i flera år och jag brukar inte passa den alls. Vattnar när jag kommer ihåg. Den hänger i en ampel i ett norrfönster i ett svalt rum. Den är oftast helt övertäckt av dessa rosa underbara blommor.

Utebliven blommning kan bero på att man planterat om den i större kruka med ny jord!
Den här mysiga blomman hör till dom som inte trivs med för stor kruka utan blommar bäst när den har det trångt om fossingarna.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#12 Det visste jag inte. Tur för mig då att jag är så lat med att plantera om :)