Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2594 ggr
Annlun
0

tacksam för tips och hjälp

Hej alla,det är så här att vi köpte nytt hus i fjol och tomten/gården var i princip orörd. Jag har nu lyckats rita upp en "planritning" på hur vår gård skall komma att se ut. jag är inne i sista "fasen" med planeringen, nämligen att välja passande växter (den svåraste men skojigaste delen). Kan därför behöva tips/synpunkter och ev. hjälp av ngn kunnig på min plan.

Det såm är viktigt är att rabatten ska vara fin hela året… jag har delat in sommaren i vår/försommar, sommar, sensommar och höst och ska försöka passa in en sorts blomma till varje period.

Så här skulle jag nog helst vilja göra:

1 Vita och svarta tulpaner samt ngra kortare ex. förgätmig ej eller som täcker mellan (blå, blek rosa, mörkröda eller grålila).

2 Iris

3 blå bolltistel

4. ev ljung eller något

liljor, pioner är andra blommor jag skulle kunna välja..

det gäller bara att få det snyggt, så de liksom byter av varandra, då jag tänker gjuta upp blombänken i betong som en jätte låda….hmm

vad tror ni? andra förslag? någon som är kunnig på att kombinera växter efter säsong?

tack på förhand!

mvh anna

Bjornen
0

Det är mycket svårt att svara på så generella frågor. Förgätmigej är tvåårigoch stanar inte kvar där de planterats. Ljung har krav på växtplats som är svår att kombinera med vanliga växter.

Det är mycket svårt utan att se tomten att ge några råd.

kickboard
0

Ett problem  då man ska skapa en önskerabatt är ju kostnaden. Att köpa alla perenner på en gång kostar skjortan och vem vet om de ens börjar trivas. Vi har skaffat växter lite vartefter, fått en del och det mesta har jag sått och drivit själv. De tar tid förstås men känns mycket som en egen rabatt sen och om någon sort misslyckas är det inte hela världen.

Halvdansken
0

Desutom måste man veta vad det är för jord, solförhållnde och zon.

Som Bjornen skriver så är ljung väldigt speciell, den ska ha sur jord (lågt ph). Det kan du inte kombinera med pioner tex.

I en av min rabatter har jag tulpaner, påskliljor och porslinshycinter på våren. Sen kommer där olika nävor (geranium) på sommaren. Har även tryckt ner några röllekor som blommar långt fram på hösten. I en annan har jag scillor, narcisser och tulpaner, sen kommer kärleksörten sommar och höst. Även där finns det röllekor (köpte lite för många).

I en skuggig avdelning är det scillor, narcisser, sen kommer småhjärtan, koreansk fjäderbuke (vet inte svenskt namn), astilbe och hosta.

Köp en bok, kolla förhållanena, och ha inte för bråttom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annlun
0

Hej allesammans! Tack för era svar! Tomten har nog ingen betydelse, tänk en stor rektangel i skuggläge (kvällssol) bara. Det där med ljungen hade jag ingen aning om, vad bra att få veta det. Det är klart att det kan bli dyrt om man måste göra allt å en gång, men man får ju ta det pö om pö…det dyraste ar nog själva betong lådan =)

jätte bra att få höra hur du hade lagt upp dina rabatter, fick en hel del tips där, tack! böcker har jag i massor (å jag har lääst och följt dem massor men man blir ju inte komplett för det, det är alltid bra med andras åsikter å tålamodet ja, det får jag väl jobba på =)!

tack för att ni tar er tid att läsa och komentera!