Övervintrar jordgubbsplantor?
Vet inte om det här redan finns besvarat. Men övervintrar jordgubbsplantor i jordgubbsland ute? Ska man skydda dem på nåt sätt i så fall?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

De flesta sorter av jordgubbsplantor övervintrar i nästan hela Sverige. Några sorter har lite begränsad härdighet. Men i de flesta fall är de härdigare än ev. zonangivelser. Frösådda sorter får nog anses lite osäkra i zon 5 och kan behöva lite extra skydd.

Okej.. jag köpte mina på plantagen som småplantor. Men då räknar jag med att de klarar sig bra i vinter då? :)
En annan fråga.. det är nåt som äter på mina jordgubbar som mognar. Har massor med myror som jag försöker bekämpa. Är det de som äter upp gubbarna eller har jag sniglar eller nåt sånt? Det är som hål i gubbarna. Har nät över så fåglar tror jag inte att det är.
Does it become a walk?
/Ida

Sniglar och snäckor äter gärna jordgubbar. Myrorna äter dock mycket litet och då knappast synligt.
Sniglar äter gärna och ofta på jordgubbar.

Nå, det är inga sniglar har jag upptäckt.. hittade en hel drös med nå små äckliga skalbaggar i ett stort hål i en jordgubbe *äcklad*
Does it become a walk?
/Ida
jag tror det är bärfis "stinkfly" dom gillar mina gubbar,grrr

Kan man bli av med såna i så fall? Jag blir så ledsen när de äter upp mina underbara gubbar 
Does it become a walk?
/Ida