Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3828 ggr
Johanna161
0

Finns olika sorters gräslök?

Köpte lie olika plantor på Blomsterlandet för ett tag sedan som jag nu planterat ute i landet. En av dessa plantor var gräslök.

Jag insåg snart att jag ville ha fler gräslöksplantor i landet och köpte två till. Men de nya ser inte likadana ut som den förra.

De nya är ljusare och ihåliga som rör medan min första planta har mörkare och smalare strån som inte är ihåliga som rör, utan med som ett långt smalt grässtrå som rullat ihop sig lite på bredden. På håll ser dessa ut som rör. Båda smakar dock gräslök.

Jag kollade inte så noggrannt när jag köpte den. Den stod bredvid persilja och dill och jag antog att det var gräslök. Men nu när jag har något att jämföra med blir jag osäker.

Har hört att det finns något som heter kinesiskt gräslök. Kan det vara detta jag har, eller någon annan variant kanske?

Kram från Johanna

Bjornen
0

Kinesisk gräslök smakar vitlök och den har platta strån (inte runda).

Johanna161
0

Okej. Den hr har som platta strån, men som rullat ihop sig lite.

Blir lite oroligt att jag köpt något som inte är ätbart, men den stod ju tillsammans med andra kryddväxter i affären så den borde ju vara OK Flört

Johanna161
0

Idag nä jag var ute såg jag att ståna hade vuxit och "rätat ut sig", blivit till platta strån. Någon som vet ifall det är så kinesisk gräslök växer?

Om inte annat märker jag hur det ligger till när blommorna kommer Glad