Gurka
Jag har försökt med gurka i mitt växthus. Jag tycker dom är kinkiga och svåra. Första året fick jag tre, fyra gurkor av tre frösådda slanggurkor. Alltså totalt. Förra året dog plantorna innan dom fick frukter. Iår verkar det som en av två plantor överlever. Den ena håller på att vissna ner, den har blommat med en blomma, men sen orkade den inte mer. Är det någon som har bättre erfarenheter än jag, och som kan dela med sig av sina tips. (tycker jag har gjort allt enligt "receptet" på fröpåsen)
Här är några tips.
1. Så INTE för tidigt det räcker att så 5-6v innan utplantering. Så direkt i lite större kruka gurka är inte förtjusta i omplanteringar.
2. Det ska vara varmt i jorden då gurka planteras ut minst +12C och det får inte vara kallt om nätterna, gurka gillar inte kyla.
3. Gurka får aldrig planteras djupt då ruttnar rothalsen.
4. Se till så det inte är blött nära rothalsen det ska vara bra dränering där. Det bästa är om man skär bort botten i krukan (alt. sår i gurkkrukor) och gräver ner hela krukan så att jordytan i krukan är något högre än jorden runtom i krukan (detta stör även växten mycket lite).

Det kanske beror på vilken typ av gurka du vill odla. Själv petade jag ned fröer av slanggurka "för odling på friland", som det stod på påsen. Det gick väldigt bra. De gurkorna var de godaste jag någonsin ätit, så jag gjorde om försöket året därpå och det gick bra igen.
Däremot har jag aldrig lyckats nåt vidare med att förgro gurka, melon, squash och sånt. Det blir alltid problem vid utplanteringen. Endera spöregnar det eller gassar solen så de dör av omställningen, så vida jag inte redan vid utplanteringen har skadat rothalsen på något sätt.
Är jorden varm nog för utplantering, så är den varm nog för fröerna att gro i också. Då går tillväxten fort.

OK, tack för svaren. Jag skall försöka så direkt i jorden nästa år och dessutom i en kruka som jag gräver ner. Nu har jag "byggt upp en vall" runt plantan av jord och gräsklipp, men det har nog hänt att jag vattnat innanför vallen ändå. Slarv av mig, när det hastar att vattna. Måste vattna varje kväll, dom dricker mycket dom små liven. Jag kanske har för mycket i växthusen? Men man får väl räkna med lite spill och misstag när man är en glad amatör. Det är bara att fortsätta och lära av sina misstag

Vattna aldrig på kvällen särskilt i växt och ännu viktigare med gurka. Vattna bara på morgonen. Fukt som ev. finns på plantan under hela natten kyler och är en bra grogrund för olika svampsjukdomar.