Kiwi
Hej!
Jag har planterat kärnor från en kiwi, och fått massa plantor, jag har hört att för att få frukt måste man ha en hon och hanplanta? Hur ser man skillnad på hon och han plantor?
Eller är det hon och hanblommor det ska va? så att samma växt kan få t.ex. en hanblomma och en honblomma?
Någon som vet hur det är?
tacksam för svar

Kiwi och även minikivi är skildkönade och det är mycket svårt om inte omöjligt att skilja på hon- resp. hanplantor förrän de blommar. Kiwi är nog omöjligt att odla på friland i vårt land men däremot minikivi (krusbärsstora frukter) upp till zon 5.
Kiwi funkar utmärkt i trädgården i nord/östra skåne zon 1-2. vet flera i skåne zon 1 som har ''äkta'' kiwi på friland.

Man ska inte räkna med att fröplator av kiwi klarar vintern eftersom det är inga plantor för svenskt klimat. De sorter som säljs som frukt är inte härdiga här.
men hallå! det är ju just fröplantor jag skriver om när tråden handlar om det!.

Enligt odlingsanvisningar från min skånska plantleverantör så anges härdiga sorter härdiga i zon 1-2 och ger endast skörd vid odling i växthus. Normalt förökas kiwi med stickligar och inte frösådd. De frukter som finns i handeln kommer från sorter som inte är härdiga i vårt land, men sannolikt är variation mellan olika fröplantor ganska stora. Kommersiellt förökas kiwi bara med sticklingar för att få enhetliga plantor.
på ett annat forum så har det visats bild på en 4-5årig planta från frösådd som är på friland i zon 1. väldigt vital. mina egna från frösådder står på friland väldigt vitala. hade även ''nya'' frösådder som stod i kruka som klarade hård frost i kruka med att enbart frysa i topparna. tilläggas frukter från fruktdisken.
men som sagt det funkar nog bara i milda zon 1-2 områden men knappast helt omöjligt i sverige.
nu hanlade ju inte denna tråd om plantor som man köper i handlen utan om frösådd.
sedan vet jag inte vart personer som frågar bor, men vill man inte prova att plantera ut den så går den övervintra lätt inne i en temp på +1c +5c.
tillägg - sökte snabbt på nätet och hittade detta
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/gronsaker-frukt-bar/kiwi-actinidia-deliciosa/
som sagt omöjligt är det inte. och får även frukt!!
Sorry att jag inte svarat men var ett tag sen jag var inne.
tack för alla svar!
Mina plantor har jag fått av kärnor från en kiwi, jag tänkte att jag skulle låta de vara inne tills de blir för stora helt enkelt bara för skojs skull för är medveten om att de troligtvis inte skulle överleva vinter.
Jag bor i jönköping men fast jag bor rätt långt söderut så blir de ju i princip alltide några minus på vintern.
är det samma sak med vattenmelonsplantor att de e honor och hanar. hörde att blommorna är det, men kan inte samma planta få både hon och hanblommor? min vattenmelon har nog ca 10 blommor och alla ser likadana ut.
men även om du odlar dom i krukor (som man i normala fall gör om man inte bor i mild zon 1-2) så måste dom vara ute under den frostfria delen och sedan övervintra inne kallt och mörkt. dom är inga bra krukväxter även om dom överlever 1-4år.

Kiwi kräver riktigt stora krukor för att kunna ge skörd och eftersom det är en klätterväxt så är de svåra att odla i krukor. Normalt räknar man med 4 års väntan från planta till frukt och från frö bör man räkna med ytterligare 1-2 år.

Melon har både hon- och hanblommor på samma planta men ibland kan det vara bara en sorts blommor en period och i xrema fall kan det råka bli bara ett slags blommor på plantan. Enklast ser man att det är honplantor genom fruktämnet på blomman.
nej dom är inte svåra att odla i krukor, dom blir för stora att odla i krukor men inte svåra om man sköter dom rätt!.

Genom att de kräver stora krukor så är de svårodlade, då krukorna måste hanteras. En gissning att krukorna bör vara i storleksordningen 100 liter och då är de otympliga.
dom klarar sig med betydligt mindre volym än så. plus kan det vara bra att inte ge dom för stort då dom får hög årstillväxt annars. plus ska dom inte ha så stort i början.
växtförhålladen är viktigare än krukstorlek för kiwi. så alla ni som vill odla kiwi odla på!
Men jag har testat att så kärnor enbart för skojs skull, blir de för stora och svåra så slänger jag ju bara de.
Att jag frågade om man kan se om de e hon eller hanplantor är för att jag har så många plantor och då skulle de ju varit bra om man visste vilket som var vilket så man kunde satsa på så man får både hon och hanar, liksom onödigt att ha 15 honor och sen ingen hane eller tvärtom :P
Men nu sparar jag de sålänge de går så får jag se blommorna sen :)