Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 1972 ggr
helisa
0

För många plantor

Hur gör ni när det gror lite för bra vid frösådd tex, jag har tex fått 25 frön av physalis att gro fast jag bara behöver max 5 själv, detsamma med paprika och tomat, för att inte tala om balongblomman, jag ger ju bort till vänner o bekanta, men när det är gjort och man står med en 10 eller mer av plantorna kvar som är fina i sin utväckling.

Jag kan liksom inte slänga plantorna då, hur gör ni?

[Asta]
0

Jag har samma problem. Men jag har kastat en del (även om det skar i hjärtat), givit bort en del och tryckt ner en del i rabatterna även om det blev för många (vilket i något fall var bra eftersom några ändå int klarade sig).

Nästa år ska jag tänka mig för lite och se till att inte plantera ALLA frön i ALLA påsarna.

kickboard
0

Jag brukar så bara halva påsen och sen gör det inte så mycket ifall man får för många plantor - det är bara att sätta ut dem tätare, göra fler krukor och ge bort och dessutom är det alltid vissa plantor som inte tar sig efter omskolning.

helisa
0

Ja, jag är lite kass på att få fröna att gro, men till nästa år ska jag inte sätta så många bara för att gardera mig utifall nåt inte gror. Fast så gjorde jag med mina tomater i år, första svängen grodde inte så jag satte nya i ny kruka (som grodde) slängde den andra jorden i en större bytta med majs korn och vips så kom det både majs och tomater i den byttan.. :)

Gerbilflicka
0

Jag gav bort lite till folk har inne pa tradgard.ifokus. Glad Ar de riktigt fina som blommar kan du sakert salja dem ocksa. Det ar ju en bra grej att kunna kopa en fardig, blommande planta nu nar man inte kan sa sjalv.

helisa
0

Bra tänkt #4, det har ju jag helt missat, kommer ihåg till nästa år :)