Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 1660 ggr
Christina
0

Trädgårdsårgångar

Hur planerade du din trädgård? Började du med en helt och hållet nyanlagd tomt och tänkte ut vad och var du ville ha träd, häckar, rabatter?

Christina
0

Mina föräldrar byggde sent 60-tal en Stockholms stads småstuga på ett gärde, där man skrapat bort all jord först och sedan sålde den tillbaka till tomtägarna. De hade bestämd uppfattning om att de ville ha fruktträd och bärbuskar. Och häckarna samrådde man om, så att det blev sammanhängande häck mot gatan för hela tomtområdet. Perenner fick man av slänkt och vänner som skulle dela sina plantor.

Båda var inflyttade från landet och såg trädgården lika mycket som en källa till nyttoodling som en plats för avkoppling. De hade nog rätt ont om pengar, för jag minns att den enda dyra tujan var märkvärdig.

Christina
0

Min syster och svåger byggde ett radhus på 90-talet med mycket litet trädgårdsutrymme på framsidan och en uteplats på baksidan.

Framsidorna längs hela deras gata är påfallande snygga och påkostade med genomtänkta planteringar, som håller sig snygga stor del av året. Mycket vintergrönt och påkostade växter och krukor. Det syns att man tagit professionell hjälp för att hålla entrésidorna snygga.

Baksidorna är mer slarviga och personliga och där får kryddväxter och bärbuskar trängas med blommor efter skiftande smaker. Och med leksaker och grillar. Rätt rart faktiskt som kontrast mot de eleganta entréerna.

Christina
0

Själv har jag en vildmarkstomt - dvs en sommarstuga på landet vid en liten insjö som var kompakt omgiven av snårskog och med en stig som ledde genom skogen ut mot en äng.

De första åren när barnen var små röjde vi bara undan sly för att bygga stugan vid sjökanten. Och sedan gjorde vi en gräsmatta för lek. Sedan tillkom rabatter längs huset för att dölja den fula plintgrunden. Sedan utökades gräsmattan för att tränga bort ännu mera sly. Och nu är skogsstigen kantad med rabatter och på ängen finns växthus och köksträdgård.

Och f n går jag runt och letar efter platser där jag kan få ner ytterligare en rosplanta.

Hade jag tänkt och planerat från början skulle det kanske sett annorlunda ut.

Christina
0

Ett tag funderade vi på att sälja såväl bostadsrätten i stan som stugan på landet och använda pengarna till ett enda boende. Då tittade jag med förkärlek på äldre hus med uppvuxna trädgårdar. Det föreföll mig som en dröm att ta över en trädgård, där det redan fanns uppvuxna fruktträd och buskar. Min uppgift skulle då bara vara att rätta till och komplettera.