Krattade löv 29:e November!
Tänka att man kan kratta löv den 29:e november! Otroligt. Men jag var ute igår och krattade men han bara göra ena sidan av tomten innan det började blåsa. Så vi får se när jag kan ta andra sidan. Hoppas nu bara att det ej blåser så mycet så att allv kommer att flyga över till den sidan jag nu har städat. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag krattade löv i söndags och det var faktiskt första gången på hela hösten. Jag har väntat på att det skulle torka upp lite så jag skulle slippa kratta dyngsura löv. Men nu kunde jag inte vänta längre och nu fanns det nästan inga löv kvar. De hade blåst iväg. Lite synd, för jag brukar lägga boklöven under mina rhododendronbuskar.

Jag har ju inte min trädgård där jag bor och jobbar - i Stockholms innerstad. Men brukar för det mesta åka ut till landet varje helg. Den här milda november har det blivit lite si och så dock. Först föddes barnbarnet, sedan hade vi makens 60-årsfest och nu jobbar jag för att förbereda en tjänsteresa till Kairo och Alexandria. Kanske hittar jag något spännande som växer där?
Alla dessa iofs trevliga saker har hindrat mig från att novemberpyssla. Suck. Längtar efter den våta jord- och lövdoften.

Räddade en stor julros undan förintelsen, när det skulle dräneringsgrävas runt sonens nyköpta småhus. Vill ut och gräva ner den. Nånstans. Vill ha Tyvärr finns där redan så mycket växter att jag inte vet riktigt var. Ska en julros ha djup och väldränerad jord, tro?
Planterade en på bakgården här i stan för många år sedan. Och såvitt jag minns bestod jorden mest av sönderslaget tegel och grus. Men den tog sig fint.