Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 7247 ggr
ikna
0

Nya sådder 2009

Har ni sått något ännu?

Mina penséer är omskolade och står nu i växthuset (frostfritt) och 4 tomatfrön har grott.

Jag har även sått romansallat, rädisor och blåklint. Blåklinten hoppas jag kunna få i blom innan midsommar…Cool

Maria
0

Whops, vad tidigt. Var bor du någonstans? Är du inte rädd att ex. tomaterna ska bli långa och rangliga? Det har hänt mig när jag satt för tidigt i uterummet som håller runt 10 grader nu i Göteborg.

/Maria

Bjornen
0

Om tomaterna blir höga är det bara att klippa av dem då har du två plantor istället för en eller kanske tre.

[BigMama]
0

#2 Nytt tips, tack!

Jag funderar på att studera Impectakatalogen i kväll och drömma om en ny vacker trädgård och mumsiga grönsaker. Flört Har alltså inte börjat sått, bor i zon 4.

ikna
0

#1 Jag bor i zon 1 och har haft 1 tomatplanta i växthuset sedan oktober. Jag har skördat ca 8 tomater och 3 till håller på att mogna. Jag tycker nog inte det är försvarbart att värma upp innertältet till minst 10 grader, det kostar för mycket. Så det kommer jag inte att göra om!Tyst

Men däremot kommer jag nog att driva fram tomatplantor tidigt, i år blev det någon vecka tidigare än förra året, men det är ju bara 2 -4 stycken. Blir det tomater, så blir det! 

Sallat och rädisor är lite säkrare, eftersom de tåler lite kallare. Sallaten tåler t o m minusgrader. Flört

Tilda-T
0

Oj , det märks väldigt väl på våren att vi bor i ett avlångt land.

Här i Sundsvallstrakten har vi nästan en halv meter snö och måååånga minusgrader.

Det känns som väldigt långt ännu innan jag kan fundera på att börja värma upp mitt växthus!

Sen har jag bestämt att jag ska försöka ha tålamod att vänta med sådderna lite längre än i fjol, jag fick ett rent helskotta att förvara allt inomhus, jag tror att man hinner ändå även om man startar lite senare!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jennix
0

Kan man börja så blåklint nu alltså? Antar att du planterar ut dom senare?

Jag har försökt så blåklint men dom kom aldrig upp. Faktum är att det där med direktsådd har aldrig funkat för mig. :(

Är det smart att så frön inomhus först och plantera ut dom sen? Känns ju fånigt när det gäller "vanliga" svenska blommor, att dom inte ska ta sig utomhus - men fröna kanske blir uppätna…?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

SussiF
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns det en sida där man nästan kan ruinera sig på fröer :-) Det tar flera timmar att gå igenom allt man är intresserad av!!

http://www.seemnemaailm.ee

Sidan finns med svensk översättning om man klickar på svenska flaggan men själva växtbeskrivningarna är nästan uteslutande på estninska och rysska. Då kan man använda Googles översättningsprogram: http://www.google.com/language_tools?sourceid=navclient&hl=sv   Estniskan finns inte med men det gör ryskan

Ha så skoj !

Bjornen
0

En liten varning från att köpa frön från utlandet.

Vissa fröer får inte införas i landet utan växtskyddsgarantier.

Räkna också med att beställningar kan beläggas med svensk moms och expeditionsavgifter.

ikna
0

#6 Blåklint ska väl egentligen sås på hösten för att de ska blomma till midsommar. Jag glömde göra det och därför provar jag nu att driva dem tidigt i stället. Jag har sått direkt på friland på våren i flera år, men då blommar de inte förrän i juli och jag vill helst ha dem till midsommar. Jag hoppas att detta funkar! Jag tänker plantera ut dem så fort det är frostfritt i vår.

Bjornen
0

Blåklint som sås nu blir väl blomning till påsk. Blåklint är svår att så i kruka. Till midsommar säljs ofta blåklint i kruka men de är odlad på bädd med filt som de rotat sig vid och det blir ofta en för stor chock för plantorna så deras livslängd blir mycket begränsad. Jag har själv provat att odla dem i mindre krukor där krukorna sitter i täta lådor vilket gör att de yttersta rötterna skadas mindre (6-8 cm) och i ett sent skede kruka om dem i lite större krukor (12cm). Det har lyckats mycket bättre än de jag ibland tagit hem ¨som säljfärdiga. Kan också bli en temperaturchock från varmhus till friland istället för som jag odlat dem i kallhus.

Blåklint gror bättre vid inte för varmt eller åtminstone varierande temperatur. Den tål ju utan problem några minusgrader och jag tror att de utan vidare klarar 6-8 minusgrader om inte det blir direkt från inomhusklimat till frostgrader.

ikna
0

#10 Jag hoppas verkligen inte att de blommar till påsk! Förvånad När jag har sått i mars-april, har de blommat i juli-augusti. Då är det mycket varmare än nu, så jag hoppas det får dem att växa saktare. Annars får jag väl så en omgång till i februari.

Jag har dem i kallhuset, men var rädd för frost, så tack för tipset att de tåler några minusgrader! Glad

Jennix
0

Tack för info om blåklint! Det är en blomma som jag verkligen vill få ut i mina föräldrars trädgård. :)

Jag har som sagt var inte lyckats få några frön alls, men det kan bero på att jag satt frön för sent, på sommaren.

När kan jag testa att så frön utomhus direkt? Är februari för tidigt?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
0

I din beskrivning av dig själv berättar du inte var du bor.

Rent allmänt kan blåklint sås så fort jorden reder sig och det kanske går redan i slutet av februari i sydligaste Sverige och på andra ställen i juni månad. Blåklint kan ofta sås i omgångar direkt  på friland eftersom de växer så snabbt. Blåklint gror lätt men gror sämre vid hög jordtemperatur.

Jennix
0

Ahh, OK, trädgården är i Dalsland, i närheten av Åmål. :)

Vad innebär det, att jorden reder sig?

Bjornen
0

När jorden reder sig har tjälet gått ur marken och det går att röra i jorden och ytan torkar vid fint väder är väl ett försök till beskrivning.

Åmål då bör väl april (eller maj) vara en lämplig månad.

Jennix
0

OK; inte tidigare än det då. :)

Tack för råd, du är lysande Björnen!

ikna
0

#15 Om man vill ha blåklinten att blomma till midsommar, måste man väl så tidigare än april? Förr sådde jag i mars, men de blommade inte förrän juli-augusti.

Bjornen
0

Jag har sått i kallhus i april och fått blomning kring midsommar.

Diana61
0

Tjoho!

Nu har jag sått mina första fröer för i år. Måste ju prova det nya minidrivhuset på el och se hur det fungerar.

Dessa kom i jorden idag:

* Delphinium hybridum 'Purple Passion' F1
* Delphinium hybridum 'Funeral Parlours' F2
* Delphinium hybridum 'Dusky Maiden'
* Delphinium hybridum 'Morning Lights'
* Delphinium belladonna 'Blue Shadow'
* Dahlia pinnata 'Showtime'
* Lenotis nepetifolia 'Schrimp Coctail'

Som ni ser så är jag även stor älskare av riddarsporrar utöver liljor. Jag har flera riddarsporrar att så men jag väntar lite med dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
0

Normalt blommar inte fleråriga riddarsporrar första året utan de kräver en vintrvila före första blomningen.

Diana61
0

Stämmer bra det Bjornen Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dolfen
0

Det stod angivet för en växt, som jag köpte för några år sedan, att man kunde så från o med mars.

I senaste Impekta stod att samma växt kunde sås från o med februari.

Klimatförändring som förklaring!? Förvånad

???

Det 1:a som kommit upp hos herr dolfen år 2009 är 12 Cool av 18 köpepaprika-fröer. (I katalogen stod: så från feb-. 10 dagar före feb är väl då inte allt för tidigt!?)

Bjornen
0

Sverige är avlångt.

Det beror mycket på när man vill dem att blomma.

De allra flesta växter kan sås året runt bara de får rätt ljus.

Christina
0

Det ska bli roligt att ta del av din utvärdering av miniväxthuset när du haft det ett tag. Är litet sugen på att skaffa ett att ha i stadslägenheten. Då kan jag kan bära det med mig senare till landet och har något roligt att pyssla med i stan också.

[Asta]
0

Diana61 - det såg nästan ut som en äppelpaj eller något det där :)

Själv längtar jag efter att så lite av mina frön, har skaffat alla tillbehör, men det får vänta lite till. Just nu funderar jag mest på om jag skall fixa något lysrör eller inte. Eftersom jag inte kan ha mina sådder i källaren (ouppvärmd källare) så blir det inomhus och då är det inte lika lätt att fästa upp ett lysrör som det hade varit i källaren.

dolfen
0

#23 - Jag köpte en Ipomoea från Impecta för några år sedan som hade såtid: mars-april.

I senaste Impecta-katalog, hade samma Ipomoea såtid: feb-april.

Såtiden hade alltså förlängts med en månad på några år…

Har vi blitt med Polen, eller nåt!? Förvånad …ännu avlångare!? Flört

#19 - Jag har en thermo-timer (eller vad det heter) till mitt eluppvärmda miniväxthus som håller koll på temperaturen.

#25 - Jag hängde mitt lysrör tillfälligt i ett klädvädrings-ställ något år. Det var lite dumt att ha växterna på golvet, i och för sig. Men det var lätt att plocka bort efter att man fått ut växterna.

Glad

[Asta]
0

#26 - det kan ju vara en fundering. Har faktiskt ett ganska högt sådant ställ - lysrörsarmaturerna i sig har jag sett att det finns ganska billiga på Jula och motsvarande ställen.

Bjornen
0

Blomman för dagen kan man så från januari till juni och det beror när man ha dem att blomma. Just blomman för dagen har under de senaste åren utvecklats från en ren krukväxt över altanväxt till nästan en uteväxt. Särskilt beror det på att det har kommit många nya sorter som är inte lika känsliga och lite mer snabbväxt.

En vanlig såtid var förr jan-feb. om du jämför texten på fröpåsarna på 60-talet.

I sydligaste Sverige kan du sätta potatisen i februari och i norra delar strax före midsommar.

soulrose
0

Jahapp, jag har sått mina chili och jalapeno frön i förra veckan…Nu börjar några skott krypa fram…Härligt

FerretCrow
0

åhh vill oxå börja så.=( men man bor ju i norrland i zon5-7 så det tar ett bra tag till.

catcat69
0

Har mina frön i "frölådan" än så länge. Startskottet för sådd sker i mars hos mig. Och sen ska det bli kul o.se hur det gick med det som såddes i höst och som bor i kallbänken just nu.

ikna
0

Så här ser mina penséer ut nu.

dolfen
0

YiiiHaaa!!!

2 stycken Datura Metel Purple har kikat upp idag.

Fröna plockade jag 7/2 2001. Hmm… Inget klockslag?? Förvånad Skrattande

Sådde förra året också, men inget kom upp. I år hade jag dem i ett eluppvärmt miniväxthus + sandpapprade varje frö före sådd. *pust*

SaJo123
0

HEj! jag har sått doftviol, lavendel, aubretia och chili… Och Basilika… Chilin och basilikan kan man ju ha inne… Doftviolen och lavendeln ska ut och kyla till sig ett par veckor innan jag tar in dem… Bor i zon 2/3…

Tilda-T
0

Åhh, vad jag blir sugen, men vet av egen erfarenhet att det lönar sig att vänta,jag får då knubbigare och stadigare plantor.

#32 Vilka fina plantor, blir avis! Vad är det för sort?

ikna
0

#35 'Lake of Thun' heter den och den är mellanblå med mörkt öga.

Reining
0

#2 Bra tips. Hur mycket kan man klippa ned?

Bjornen
0

Tomatplantorna måste ha minst ett bladpar eller åtminstone där det har funnits ett bladpar. Man kan också använda tjuvarna som skott och de brukar komma i blom tidigare än moderplantan.

Reining
0

Okej, det ska jag prova.
Jag har exprimenterat lite under vintern för skoj skull och planterade redan i höstas tomat, gurka, paprika och melon för att se om jag kan hålla dom tills dom ska ut på våren, så tomatplantorna är ganska höga nu.

Tilda-T
0

#39 låter som häftigt expriment, återkom gärna om resultatet, hur fort får du tomater på tockena plantor kan vara kul att veta!

Reining
0

#40 Javisst, ska försöka att komma ihåg att skriva hur snabbt det blir tomater när de planteras ut, om de har klarat sig till dess.

Bjornen
0

Tomat och paprika bör gå bra om ljuset räcker eftersom de är naturligt flerårig. Jag har själv haft både tomater (lågväxande) och paprika som krukväxt under vintern efter första sommarvistelsen. Paprikan vill väldigt lätt att få löss under vintern. Någon liten skörd fick jag också under vintern. Däremot fick de avsluta livet med frost nästkommande höst.

Gurka och melon är nog betydligt svårare eftersom de är bara ettåriga växter. Tillräckligt ljus kan göra att de bara upplever det som ett år. Däremot riskerar rothalsen bli för svag så att de inte klarar av sommarens intensiva växtperiod.

Det är alltid roligt att prova sig fram och alltid lär man sig något oavsett resultatet.

awjungfru57
0

Vad det är härligt att läsa det ni skriver! Man blir så glad och inspirerad! Men fasen vad olika det är i tid för plantering!

Jag har växthus, min första vår med det. När kan jag sätta frön där? Jag vill ha tomater, bl.f.dagen och krasse i första hand. Hittills ar jag alltid satt frön inomhus i mars men kanske jag vågar tidigare där ute? Fast det är ju kallt där, jag känner mig okunnig!

Bjornen
0

Jag skulle nog föredrag att så inomhus i början och först någon gång i april börja ha frostkänsliga växter ev. med tillskottsvärme under kalla nätter. Problem i växthus är de kyliga nätterna och kom ihåg att tjälen går ner djupare i växthuset än i marken bredvid som inte har någon isolerande snö.

Tomater och blomma för dagen vill ha hög temperatur för att gro. Krasse behöver inte lika varmt i jorden för att gro men dessa bör du inte så förrän i slutet av april.

ikna
0

#43 Nu vet jag inte vilken zon du odlar i, men om du brukar så inomhus i mars, så kan du fortsätta med det. Däremot kan du kanske sätta ut dem i växthuset när de grott, om du har värme.

Jag sår det mesta inomhus, förutom sallat, rädisor och sånt som tåler lite kallare. Jag har 2 miniväxthus som jag har satt bubbelplast om (som står i växthuset) med öppning åt ett håll och där framför har jag fläkten. Den blåser in så där brukar vara ca 10 grader och utanför i resten av växthuset brukar det vara 3-5 grader.

awjungfru57
0

Det låter som att jag ska fortsätta som vanligt och använda växthuset lite senare, när dom kommit upp lite alltså. Skyddande snö, ja den ligger nog i inlandet den. Här ligger bara isen… Örebro lär ha mycket snö hörde jag!

Ja, det är väl så att man längtar så, man vill bara ut dit, man vill prova, man vill använda sålådan. Man vill vara där i värmen. Nu. Fast jag gillar att längta. Det är en härlig känsla. Den kommer ju, värmen.

Ett litet bullelhus i växthuset, ja det har jag funderat på! Jag får grunna lite. Men värma med fläkt det är jag för snål för. Då trängs jag hellre med sålådorna här inne i huset, som vanligt.

Köpte frön till gurka och aubergine idag! Det ska bli spännande. Har ni tips för det?

Tilda-T
0

Sätt inte gurkan för tidigt, den växer snabbt.

ikna
0

#46 Aubergine kan du så nu, den tar ganska lång tid på sig.

awjungfru57
0

Aubergine nu, gurka sen. Tack!

Gäller det för dom också att man nyper av stänglarna så dom blir kraftigare? Är det nåt generellt man kan göra?

ikna
0

De aubergine som jag har odlat, har blivit buskiga och kraftiga av sig själv. Eller vad menar du med att nypa av stänglarna?

awjungfru57
0

Toppa kanske man kan säga. Om jag minns rätt skrev nån att om man nyper av toppen på Luktärt när den kommit ca 10-15 cm's höjd, eller 4-5 bladpar så nyper man av lilla toppen, då blir plantan kraftigare och inte så ranglig. Försår du? Jag uttrycker mig lite slarvigt ibland - för få ord… Men då tänkte jag att det kanske är bra att göra så med fler plantor?

När man sår så tidigt tänker jag att plantorna blir tunna höga spetiga rangliga men jag kanske har fel!

Har nu vattnat på torvplättar i en sån där sålåda med plastlock, tänkte prova sätta 10 st där, kanske jag ska prova lite tomat där också eller är dom dåliga? Torvbriketterna? Är det bättre att jag sätter i såjord? Har köpt det också.

awjungfru57
0

Var köper ni frön?

Jag brukar alltid vänta till trdgsmässan där jag går och njuter men nu vet jag inte om jag vill vänta ända tills dess! Kanske jag ska handla på nätet, men var?

Tilda-T
0

Gurkan grenar sig alldeles själv, du behöver inte toppa den.

Bjornen
0

Inomhussådd är nästan alltid bättre i krukor för senare omplantring och utskolning iställt för att sätta i torvbriktter.

missempty
0

Jag fick hem mina fröer idag på posten! Så idag eller imorgon kommer jag så lite… jag längtar!

#52, jag rekommenderar Impecta fast jag beställde nu från odla.nu, finns många olika sidor på internet du kan beställa fröer från.

Diana61
0

JAg har nu sått marssor av olika sorter och fönstrena är fulla av miniväxthus och altanen har en del perenner nu. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

BigMama, när börjar du så? jag har nämligen just flyttat till zon 4 så jag har ingen koll på den saken. Visserligen så har jag redan börjat så så vi får se hur det går. Tot de första fröerna såddes den 15/1.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FerretCrow
0

#57 lyllo dig. här bor man i mitten av zon6-7 så här sås det inte än på ett tag.

Men jag har lyckas hållt en habbanero planta vid liv sedan sådden förra året så den står med både blommor,knopp och frukt i sovrums fönstret=)

dolfen
0

Cool

Diana61
0

Här är det full fart i sålådorna som står inne! :-) jag hoppas de klarar sig ett tag till. Vi har haft töväder i två dagar så det känns som våren ligger nära, men nu har vi -13 så det svänger fort.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[Asta]
0

Idag har även jag planterat. Tobaksblommor och Flitiga Lisa. Sedan får vi se vad som händer, jag brukar vara urkass på att föda upp växter. Ändå envisas jag med att göra det varenda år.

awjungfru57
0

Jag fick vänta så länge på Impectakatalogen att jag gick in till Jennys fröer & sånt och köpte där istället. Men katalogen som nu kommit är ju härlig! Tjock med fina bilder, den ska jag spara och titta i.

Jag köpte tomater, blomman för dagen, tobak och krasse. Jag sätter dom första nu och väntar med krassen.

Alla mina aubergine har kommit upp, nu står fem stycken som kommit upp ordentligt lite svalare. Vad roligt det är!

Margareta
0

Jag blir så avundsjuk när jag läser om alla sådder. Jag reser bort 10dagar i början av april och har beslutat att vänta tills jag kommer hem.

Numer pensionär i Nynäshamn

missempty
0

TIPS ÖNSKAS av er som har katter!

Mina katter petade bort locket/taket på en av miniväxthusen och knaprade på små tagetes-skott! Gråter Turligt nog har jag många fler kvar, så ingen större skada skedd så…

…MEN! Mina luktärter börjar bli alldeles för långa och får inte plats under taket längre, så hur gör jag nu då? Jag kan ju inte ha dem utan tak för då äter katterna upp dem.

Hjälp? Hur gör ni?

ikna
0

Du får helt enkelt ställa dem utom räckhåll för katterna!

Bjornen
0

Luktärterna är sådda några månader för tidigt och du riskerar att de inte kommer att överleva till våren. Om de gör det blir blomningen ungefär lika tidig som om du sått dem i april-maj. Det normala för extremt tidiga sådder av luktärter är att det bildas nya skott från roten som överlever. Det du kan göra är att toppa dem ovanför något blad.

FerretCrow
0

Jag som bor i zon 6-7 kan ju inte så något ute än på ett tag. några tipps på vad jag skulle kunna börja så inne nu och som klarar sig utan att bli veka?

dolfen
0

La 10 st tomatfrön (tagna förra året) för vattengroning för ca 4 dagar sedan.

Idag hade 6 st grott.

En hoppade ner i vasken vid vattenbytet idag. Förvånad

Men jag behöver bara 3 st. Flört

[Asta]
0

Jag som inte är så van vid det är att så fröer undrar hur ni liksom bestämmer hur många ni ska så? Inte för det lär bli så stort problem för min del för de lär förmodligen dö om de kommer upp, men i alla fall.

Bjornen
0

Vattengroning är riskabelt och de måste sättas i jord sedan grodden kommit fram annars dör de. Om man verkligen vill vattengro frön bör det göras på fuktigt läskpapper eller hushållspapper. Inget för oerfarna och jag har gjort det någon gång men endast för att kontrollera grobarheten, då man får resultatet litet tidigare än normal sådd.

dolfen
0

Jag är nog mer rädd för att jag kanske skulle missa att tillföra vatten och att groende tomatfröer torkar in, eftersom så har hänt mig.

Idag har alla grott. Glad

missempty
0

Hehe, jag löste problemet katter + trångbodda luktärter med detta: ett litet växthus som jag inhandlade igår på Överskottsbolaget!

Margareta
0

Det ser ut att vara något för mig också - man jag måste vänta tills jag kommer hem efter påsk - det kommer inte att överleva annars.

awjungfru57
0

Får man för många plantor så är det bara att ge bort - eller sälja på tradera! Jag har själv köpt en del där förut. Och ger man bort plantor till sina vänner blir dom så glada. Likaväl som man har med sig en bukett tulpaner eller Noblesse…

[Asta]
0

Nu har här såtts månadssmultron också. Står i ett skåp just nu, ska visst stå mörkt först. Har också fixat till ett odlingsbord. Tog idén om att använda ett vädringsställ. Har fäst ett lysrör på den och under sågat till ett bord av spånskiva som jag lagt på två bockar. Det blev jättebra. Sedan får vi väl seom växterna trivs.

ikna
0

#75 Tack för tipset med vädringsstället! Glad

dolfen
0

Vassego Glad

Tilda-T
0

Appropå vädringställ hittade jag ett riktigt bra på IKEA,  ett vädringställ i  4 våningar som är kanon att odla på och överst sätter man ett lysrör! Varje våning rymmer ungefär 1x1meter.

ikna
0

#78 Vad heter det vädringsstället? Det låter som en bra idé!

Bjornen
0

Olika vädringsställ låter kanske bra men de är inte gjorda för att ha sådder på så det kan finnas risk för att det blir ett giller som innebär fall tillslut. Kontrollera noggrant så att det inte blir frösådder uppoch ner. Bind med järntråd eller liknande och var beredd att förstärka och belasta jämt och försiktigt.

ikna
0

#80 Naturligtvis ska man försäkra att frösådderna står stadigt! Dem är vi väldigt rädda om! Glad

[Asta]
0

Jag har vädringsstället att fästa lysröret i. Inte att ställa sådderna på. Sådderna i sig står på ett bord. Men det är super att fästa lysröret längst upp för sedan kan det höjas och sänkas som man vill.

Tilda-T
0

#79 Stället heter Antonius och kostar 279:- och det är stadigt.

dolfen
0

Har idag sått några olika fröer.

Bland annat lobelia. Hade "tratten" (se bild) för att samla lobeliafröna punktvis. Äggkartongs-tratten har kanske något stor diameter (toppen).

Men det funkade ju förra året, som ni ju såg då. (Tror tråden hette "Koppla tre rätt")

dolfen
0

"Koppla 3 rätt" heter den.

Förvånad Sökte både på Koppla tre rätt och Koppla 3 rätt, utan att söket gav något.

Skrev "lobelia" och hittade den. Glad

[Asta]
0

En sån tratt hade nog jag haft nytta av. Sådde tre krukor med hänglobelia för några dagar sedan. Läste att man skulle ha ca 20 % kantlobelia i också för att göra helheten lite fylligare. Men inte fasiken var det lätt att bestämma hur mycket som är 20 % med de pluttig fröna inte! Fick massor med frön i krukan! Får väl glesa ut dem istället om de överlever min behandling.

Bjornen
0

Bästa sättet att så lobelia är att så hela krukan full och sedan de växt till sig skola om de i lämpliga tussar.

[Asta]
0

#87 - Ja så blev detnog i mina krukor. De har redan grott och det verkar vara skott överallt. Jag vill bara ha tre krukor så jag får väl vara grym om de fortsätter att växa.

pamina
0

I går fick jag äntligen se att ett par Molucella laevis, "Musselsyska" eller "Irlands klockor" har tittat upp, Hurra! De är ganska knepiga att få att gro, jag har bara haft dem ett år tidigare och då tog sig kanske hälften. I år hoppas jag på minst det. Om man vill odla snittblommor så rekommenderar jag verkligen dem, de är bra som stomme i en bukett och står ganska länge. (och om man köper dem i blomsteraffär så brukar de vara dyyyra!)

Ammi visnaga "Tandpetarsilja" är f ö också en sådan där bra stomme till buketter men den har jag för mig att jag direktsådde så det dröjer ju lite.

dolfen
0

# 87 - Jag gjorde något sådant tidigare. Men hade problem vid omskolningen. Det blev lite åt "lobelia-massakern" om jag ska överdriva lite. Obestämd

Lars-Eric Samuelsson visade en gång för flera år sedan på tv, spikhuvud-tekniken vid sådd av lobelia.

Jag tyckte det såg behändigt ut.

Fukta ett spikhuvud - trycka det mot lobeliafröerna - trycka mot jorden och vrida till.

Nu har jag för mig (det var några år sedan jag testade spikhuvudmetoden) att det följde med lite jord på spikhuvudet.

Så då fick jag ju torka av det så det inte hamnade bland fröerna. Jag hade inte tänkt använda alla fröerna det året. Och om det kom fuktig jord på dem så vore det väl inte så bra, ur fröhygienisk synvinkel.

I alla fall kom jag på att det kanske kunde funka med en tratt.

Inte lika många moment. (Är lite lat. Flört )

Hålla tratten i ena handen och fröpåsen i den andra, smälla till fröpåsen lite, och så vidare.

Att sedan lyfta upp tuss för tuss vid omskolning tycker jag funkar jättebra. För mig funkar detta bäst i alla fall. Vi är ju alla olika. Glad

Är lite stolt över att jag kom på trattanvändningen. Cool

[Asta]
0

Men vad söta de där små lobeliaplantorna är när de kommer úpp!! Pytte-pyttesmå. Får se om jag få dem att överleva.

Tilda-T
0

Jag blandar alltid ut mina pyttesmå fröer med lite strösocker  för då ser man på ett annat sätt hur tätt man sår och det funkar mycket bra!

Margareta
0

Hur har det gått för er alla?

Jag åkte ju till USA över påsk och trodde jag skulle så när jag kom hem - pytt att jag hann. Det har varit så körigt med allt möjligt att det slutade med lite sommarblommor på friland.

Jag har rullat ut en Weibullstapet med blandad sallad och det blev riktigt bra faktiskt.

MaMaMade
0

Glömde bort att förså minivitkålen då jorden tog slut. Har några mil till affären o när jag tagit mig dit så var min jord slut. Hinner jag få upp ngt litet huvud här uppe i V-botten om jag frösår direkt månntro? Har aldrig satt vitkål förut. Knölfänkålen är fortfarande också bara frö men de kan nog sås direkt. Blir kanske späda men å andra sidan godare o så går de inte i blom direkt. (Förra sommaren…pestår…sa det bara *pang* o så blommade *alla* knölfänkål på en ggn! Rynkar på näsan

Skulle plantera ut squash- o tomatplantor igår men åkte på onte i halsen o feber istället. Guben har fått en infl i käken o är också helt däckad. Hoppas på finare väder (åtminstoner uppehåll o inte så blåsigt) så jag kan pula ner dem imorgon. Sonen får väl dra ett strå till stacken…el kärr m dynga o sand i detta fallet.

[Asta]
0

För min egen del gick det över förväntan, jag hade föväntat mig att de flesta skulle dö strax efter att de kommit upp, men nu har jag planterat ut massor. Tobaksplantor, persilja, Flitiga lisa, Rosenskära, Smultron, Lobelia m.m. Det jag är mest stolt över är att det faktiskt verkar som att mina edelweissfrön som jag sådde i januari kommit upp och börjar bli små plantor. Åtminstone hoppas jag att det är edelweiss och att det inte är en massa ogräsfrön som trillat ner i krukan när den stått där ute.

Diana61
0

Hälften av allt jag sått har kommit upp och blivit fina plantor men de flesta perenner tycks ej vilja gro alls detta år. Kan bero på att jag normalt sår dom på hösten och låter de stå ute hela vintern men i år så sådde jag dom ute på altanen som är inglasad visserligen men ej uppvärmd. Ingenting kom upp. Har tagit dom ut och in från kylan och nu sist till växthuset, men inget vill visa sig utom blodnävan som faktiskt nu kommit upp. Så det blir att göra som jag brukar nästa gång. Så dom på hösten och låta de stå ute hela vintern.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[Asta]
0

#96 brukar du så dina perenner direkt i rabatten eller sätter du ut krukor med frön i på hösten?

Diana61
0

Jag sår i såceller, lådor och krukor och ställer ut dom. Har alltid fungerat för mig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
0

Alla mina plantor var jättefina, riktiga A-exemplar och sen fick jag lite för brått ut med dom runt morsdag i slutet på maj och natten mellan den 6-7 juni kom det en riktig frostknäpp (-2) och många sorter tålde inte detta så det blev en betydligt mindre skara plant som blev kvar . Nu håller jag på att komplettera det som dött frostdöden!

Att man aldrig lär sig?!!Förvånad

[Asta]
0

Tilda - vad trist. Men det beror väl på vad man ska lära sig också!

Jag planterade också ut tidigare. Här har inte varit några frostnätter i juni på 40 år så det kändes säkert. Nu blev det inte någon frost, men det har trots det varit kallare i juni än på 40 eller 50 år här. Dock har plantorna överlevt, men inte tusan har de växt speciellt mycket. Vissa inte alls.

Bjornen
0

När man sår perenner ska man inte ge upp första året och inte andra året heller. Men om de inte har kommit upp på 3 år får man nog anse det vara misslyckat.  Gräv ner krukorna och låt dem stå några år.

awjungfru57
0

Sådde frön från min julros för 2 år sen, nu är de uppe med de två första bladen!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.