Beställt fröer
Då har köpfingret varit i farten igen. Kunde ej låta bli när jag fick ett email (Rara Växter) om att nyheterna finns att titta på och när man väl kom dit så satte köpfingret igång.Klick, klick, klick… 
1 x RIDDARSPORRE, ROMERSK
1 x PRAKTRIDDARSPORRE
1 x RIDDARSPORRE, BELLADONNA
1 x RIDDARSPORRE
1 x RIDDARSPORRE
1 x SOMMARLEJONÖRA
1 x PRAKTNEJLIKA
1 x ÄNGLAMETSPÖ
1 x ORIENTVALLMO
1 x HIMMELSSPIRA
1 x VIOLRUTA
1 x AXVERONICA
Jag var himla sugen på denna Delphinium hybridum 'Funeral Parlours F-2' Så jag behöver fundera lite på den ett tag.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Oj det var tidigt - jag har precis fått min Impecta-katalog och bestämt mig för att inte beställa ännu. Skall försöka förbereda och planera inomhus först så att jag har bättre plats. Sen vi flyttade har jag inte sått någonting alls i förtid - bara på friland och då växer det så sakta - mina stockrosor jag sådde blommar än… lite frostnupna och halvruttna är di men man ser både färg och form ännu. Jag hade hellre haft dem tidigare i somras får jag väl erkänna.
Numer pensionär i Nynäshamn

Då har du bara sått ettåriga stockrosor. I ditt klimat bör du satsa på tvååriga eller fleråriga. De blommar ju dock inte förrän andra året.
#2 Jo de var ettåriga och ett litet experiment i gamla potatisträlådor jag inte visste vad jag skulle ha till. Nu vet jag att de fungerar som odlingar och jag kommer att fortsätta så något i dem nästa år - fast förhoppningsvis förodlat.
Skall röja ur ett frostfritt kallförråd och se om det går att använda för frösådd - inomhus blir det nog för varmt. Jag har inte sått på många år och minns inte om jag lyckades så värst bra sist heller.
Numer pensionär i Nynäshamn

Riddarsporren "Dusky Maidens" var ju urläcker. Hoppas att den finns att köpa. Lite dålig på det där att så perenner. Ettåringar går lite bättre.
Hade tänkt att så mina gamla fröer (både plockade och i orginalpåse), för att få fram färskare fröer.
Beställde i alla fall Impecta-katalogen eftersom reklamen ändå låg här.
Rissen, Jag har nu sått dusky maiden igår så jag hoppas don tar sig för det var bara 8 frön i påsen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Har också beställt. Men bara lite, lite. Eftersom jag kommer att vara utomlands 27 jan-1 april kommer jag sent igång med mina sådder i år.
BF1805
Rosenskära 'Candy Stripe'
BF1582
Röd solhatt 'Dreamcoat'
BF2341
Solros 'Firecracker'
BF2681
Ängssalvia 'Rose Rhapsody'
Rosenskäran självsår sig visserligen frikostigt, så jag vet att jag kommer att hitta småplantor överallt. Men de blir litet senare än de jag driver upp. Och jag behöver dem som utfyllnad här och var i min (alldeles för) stora trädgård.
Är det bäst att så fröer i en ouppvärmd källare eller i det uppvärmda huset? När det blir så dags alltså

De flesta fröer behöver värme och ljus för att gro. Kika litet på vad vi skrivit tidigare. Den här artikeln av Bjornen är jättebra.

Christina….har själv Ängssalvian Rose Rhapsody. Den blev jättefrodig och självsår sig mycket, bra till din stora trädgård.
Jag har också inhandlat alldeles för många fröer. Jättebra artiklar förresten! Bra att de lyftes upp. Nog vettigt att lyfta upp dem inför varje vår :)
Jag har gjort en plantering redan. Edelweiss. Den skulle planteras i januari och ställas ut i kylan. Så det har jag gjort. Får vi se om det blir något av det. Ett litet experiment i så fall.

Vid stratifiering så bör sådder ske inomhus och låt sådden stå i varmgrader men allra bäst i svalt utrymme några dagar upptill några veckor innan de placeras utomhus i kylan. De flesta fröer behöver ta upp fukt för att sedan sprängas av kylan.
En del fröer behöver dock bara frost för att gro, vilket oftast är växter som har vinterståndare och fröna ramlar ner på våren. Frön som kommer i jorden under sommaren behöver ofta fukt för frost.

#11 Roligt att höra om Rose Rhapsody.
#13 - det får jag testa nästa gång. Eftersom jag redan ställt ut dem och stått ute flera dagar nu. På beskrivningen stod det att man skulle ställa ut den direkt så det gjorde jag. Kanske det dröjer en extra vinter iställlet? Det gör inte så mycket i så fall.
Jag blötte dock jorden och fröna innan jag ställde ut dem.

Diana61- Hur gick det med dina "Dusky Maidens" ??
Hoppas att det gick jättebra för de var verkligen urläckra.
Jag skickade efter den och när jag skulla pilla dom i jorden så var påsen "borta". Fattar inte vart den har tagit vägen.
Får skicka efter nya frön till nästa år.

Änglametspö- vad frän !! Har jag aldrig sett förut
.
Rissen, Ingen av riddarsporrarna kom upp. Inte en enda!!!! Tror jag skall så dom ute på höseten istället som jag brukar och låte de vara ute hela vintern. För i år sådde jag dom ute på altanen (inglasad) så jag tror att det berodde på det. Himla besviken är jag att ingen riddarsporre kom upp. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4