Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 7417 ggr
anki1
2009-04-26 22:24
0

sådd

Nu har jag sått frön av dels riddarsporre direkt i rabatten, och 2 påsar blandae blomsterfön i pallkrage. Jag har även sått svaröga rödrudbeckia samt Zinnia. Dessa har jag sått i sånt där plantbrätte som man får i planskolan. Det stod på påsarna att de skulle sås inom hus. men jag har dom i vår "ekonomibyggnad" som är inglasad. Jag sådde dahlia och astrar på det viset förra året med lyckat resultat och gör om försöket. Några sådder står i äggkartonger, som sedan är tänkt att sätta i jorden som de är, får se hur det lyckas. jag fortsätter så frön  till valborgs helgen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

dolfen
2009-04-26 22:39
0

Jag sådde lite för några dagar sedan.

Idag har 3 av 4 djungelgurkor, stevia och 1 av 6 flamvialer, grott. Glad

Bjornen
2009-04-27 09:25
0

Svartöga och Zinnia är mycket frostkänsliga. Röd rudbeckia brukar fungera bäst efter stratifiering och bör därför åtminstone stå utomhus och de blommar ju inte heller första året.

anki1
2009-05-04 19:22
0

Sommaraster har jag sått nu, och de står oxå i "glashusett" (jag sådde så förra året, som ett experiment och det gick bra. allt tog sig) Jag sådde nåt mer oxå, men jag minns inte riktigt vad just nu. Jag har planterat alla dhlior, som jag övervintrat på min balkong i tidningspappaer och i hink med lock. få se hur det går med dom. Jag har andra dahlior att sätta oxå. gladiolusar och liljor har jag satt lökar av med. Det har börjat gro i en pallkrage som jag sådde blandade blomsterfrön i. Skall börja jaga lökar av brandlilja och tigerlilja. jag är mycket förtjust i de sk "mormorsblommorna".

anki1
2009-05-05 12:43
0

Jag ska oxå försöka få tag i stockrosor, dom älskar jag. Men förra året blev det inget av dom. De kanske vill ha varm sommar för att bli nåt.

Bjornen
2009-05-05 12:52
0

Stockrosor är ettåriga, tvååriga eller fleråriga. De ettåriga kräver lång sommar för att blomma och de övriga blommar först andra året.

anki1
2009-05-06 00:11
0

Jo det vet jag. Jag brukar köpa färdiga plantor, men vet inte om det är fleråriga eller ettåriga som jag får tag på. Det är lite olika resultat. och ibland råkar de ut för en gräsklippar marodör, som vanligen står mig väldigt nära. Men inte vid såna tillfällen, då kan jag sälja honom mycket billigt. Om det nu finns någon som  vill ha en medelålders gube med smak för att klippa gräs samt "annat". Skrattande

Joline
2009-05-06 18:07
0

Anki… Jag har sett en något yngre version av arten gräsklipparmarodör på tomten. Även synts till med en trimmer i högsta hugg…

Många Liljeknoppar har "råkat" ut för avlivning, så nu försöker jag höja rabatter, eller bygga hållbara kanter…

anki1
2009-05-10 21:21
0

Puh, trots helgens regnväder (19 mm mellan fredag och lördag) har jag fått i de sista fröna, som jag sått på friland. Och satt dahlia på friland de med (gick bra förra året) rensat lite rabatter. Har jobbat hårt mao. Zinnian som jag sått på brätte har grott 11 av 12 , sommarastrarna börjar gro. Har kollat in "plätten" där jagbrukar ha mina stockrosor, där finns det lite rötter som jag ska ha under uppsikt ett tag, för att se om det blir nåt där. Jag impuls köpte ranunkler som jag satt oxå. När vi köpte middagsmaten på väg hem fick jag se en påse med 2 st incarvileaknölar som åkte ner i korgen för senare transport till landet och plantering.

anki1
2009-05-11 17:25
0

Zinniafrön som blev över tog jag hem, och jag sådde dom i stor kruka på min balkong i torsdags. Nu såg jag idag att de börjat gro, igår var det ingenting, och idag var det många små hjärtblad i krukan.

Bjornen
2009-05-12 00:51
0

Zinnia är mycket frostkänslig, liksom dahlia.

[bejan]
2009-05-12 01:17
0

#6#7

Visst är dom "gulliga" våra trädgårdshjälpredor. HAN med stort H putsade fönstren på utsidan då dom måste tas utifrån. När jag sedan kom ut visade han stolt att han dragit ogräs samtidigt. Saknade en brudslöja bland rosorna och javisst, det var ju "bara visset gräs" men det satt en konstig "klump" runt roten som jag inte vet vad det är!!!

Jag älskar honom i alla fall Kyss

skrult
2009-05-12 01:20
0

#11 Fniss FörvånadGlad

anki1
2009-05-12 12:42
0

Mina zinnior på landet, har tagit sig i alla krukor utom 1, och dahliorna lyckades förra året.. Dels de jag sådde själv, där kom alla utom 1. Och knölar som jag köpte kom 2 av 3, dom satte jag på friland. jag har zon 4. Alla mina kruksådder står under en gammal gardin i inglasat utrymme(ej växthus utan vårat "diskeri") när vi är där så tas krukorna ut, så att vi får plats med det som vi egentligen har det till nämligen att diska. då får de stå antingen direkt på marken eller på dynlådan med sin gardin över.

Jag tror att jag ska sätta Honom (maken) på att gräva om i det gamls stenpartiet som finns och som jag aldrig hunnit med att göra iordning, där ska ju allt bort så det borde vara ofarligt att sätta Honom på.

Strax ska jag sätta ut mina pelargoner på balkongen, så att det blir blomster där. Kanske begonian som jag köpte i påskas och som blommar än ska få komma med. balkongen är inglasad.

Joline
2009-05-12 23:20
0

#11 Skrattande typiskt…

[Asta]
2009-05-12 23:30
0

#11 - Min man trimmade trädgården i helgen. Tog bland annat all "kirskålen" under äppelträdet.  Dvs alla hässleklockorna! Då blev jag inte så glad jag heller

anki1
2009-05-12 23:34
0

Ja dom gubbarna dom. Suck

lislena
2009-05-12 23:35
0

#15- ja dom kan dom…..hihihi…Glad

Joline
2009-05-13 21:44
0

Min skaffade en elektrisk häcksax, o den e så rolig att han tok-trimmar alla buskar i tid och otid. har inte sett ölandstoken, syrenen och spirean blomma på 2 år

Bjornen
2009-05-14 01:31
0

Vårblommande buskar bör bara klippas direkt efter blomningen.

anki1
2009-05-28 21:01
0

Nästan alla dom tidiga sådderna har kommit upp. Och det börjar gro även i rabatterna. Jag impulsköpte en ask med jordärtsskockor, som var groddade på torget i Norrtälje i helgen som var. jag fick inte reda på hur de skulle planteras. Men jag tänkte att jag gör som med potatisen. som jag förberett. Sagt och gjort. I en pallkrage. Sedan googlade jag på den, och läste att de lätt sprider sig i trädgården, och kan bli som ett ogräs om man inte ser upp. Jag får hålla mig till pallkrgen. Jordärtsskockor är släkt med solrosen fick jag reda på och såna har jag oxå sått. slingerkrasse mariaklocka och nån klätterväxt med krångligt namn. få se hur det hela avlöper. Har även planterat växter i balkonglådorna till min balkong. där har jag satt mörkosa dahlior  sommarnejlika i 2 lådor samt i en 3dje har jag lilaaktig stjärnöga och fjärilslavendel. Senare ska jag ha lite ampelväxter i väggamplar som jag har. Jag brukar sitta en del och mysa på min balkong så här års. Det blir en del goa stunder med en kopp kaffe. Jag har ställt ut mina pelargoner på balkongen med. Jag har sått zinnia både hemma och på landet båda i kruka. De på landet grodde efter 1 vecka men de har inte vuxit så mycket, de resterande fröna i påsen tog jag hem och sådde ut i en bred ganska låg kruka som jag täckte över med gladpac, och de grodde på bara några dagar. Nu har just de vuxit en hel del och blivit lite rangliga. Jag har planterat om i såna där brickor som man får på plantskolan, för att ta med dom ut till landet. några kom i vanlig kruka för att ge till min kompis efter helgen.

Bjornen
2009-05-29 08:49
0

Vanlig jordärtskocka hinner sällan blomma i vårt land endast den finska sorten (inte namnet tillgängligt nu) brukar hinna blomma.

anki1
2009-05-29 11:49
0

Den är gulblommig. Jag har hört sägas att den inte behöver gå i blom, och att kupning inte är nödvändig. Men vi får se hur det går. jag vet inte ens om jag kommer att gilla dom

Bjornen
2009-05-29 12:17
0

Blomningen har inget med knölskörd att göra snarare att skörden blir sämre om de blommar. Men blomningen är ju också fin med gula blommor enkla blommor som liknar små solrosor.

Isatis
2009-05-29 16:56
0

Min blommande jordärtskocka heter Bianca.

anki1
2009-05-31 22:49
0

Bjornen, de är släkt med solrosor. Det artar sig med mina olika sådder, allt har grott utom klockmalva och svartöga (där har det kommit upp en bara) Jag har börjat sätta ut lite på sina framtida platser. Först ut var Zinnia, som jag haft hemma på balkongen,  och sommarstrar. De har jag satt i lådor som ska stå på dels en stubbe och dels en flat sten. Men just nu står de i skugga, för att stilla sig lite när jag störde m bland deras rötter. Jag fick en clematis av min dotter i morsdags present, den heter the president.

Bjornen
2009-06-01 13:32
0

Jordärtsskocka är Helianthus tuberosus medan vår vanliga solros är Helianthus annuus. Totalt har släktet Helianthus ett 70-tal arter som har sitt ursprung i Amerika. Jordärtskockan kommer till Europa ungefär samtidigt med potatisen. Vi odlar omkring ett 10-tal arter av solrosor i vårt land och jag har omkring 5 fleråriga arter i min trädgård.

Sortnamnet som inte fanns tillgängligt var förstås Bianca som kommer från Finland (osäkert var den uppstått).

anki1
2009-06-01 14:26
0

Är gulblommig en Bianca? Eller finns det flera gula sorter? Jag har sått frön av solros med en som kan bli upp till 5 meter,får se hur hög den blir. Den har börjat gro såg jag. Såddes 2 veckor sedan.

Bjornen
2009-06-01 16:58
0

Av de fleråriga finns i stort sett bara gulblommiga (åtminstone de jag sett i verkligheten och på bilder) men några har dragning mot citron eller ljust gula med dragning åt vitt.

Bianca är en sort av jordärtsskocka. Den sorten har den egenheten att de hinner blommar. Övriga sorter har nog blomningstid november-december.

Av de ettåriga har ju nu korsats fram många olika sorter med vaierande färger från nästan vitt, gul, röd och brun. Normalt är de dock rent gula.

anki1
2009-06-01 17:26
0

Jaha. då får vi se om den hinner blomma, annars är det väl inte så viktigt. Knölarna kommer visst ändå. De knölar som jag köpte var "förgroddade".

anki1
2009-06-14 19:45
0

Det gick inte att jobba i trädgården alls denna helg. Jag hade tänkt att sätta ut mer av mina "kruksådder" men det regnade för mycket för att vara ute. Riktig stugsittar helg. Jag hade köpt lite petunia och flitiga lisor samt 4 stora lejongap, att sätta i urnor. Jag har satt in alla plantorna under tak och i skyddat läge, så att de inte drunknar eller blåser bort