Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 7072 ggr
emsems
0

Trädgård i zon 5

Hej alla!
Jag går i trädgårdstankar och vem är väl bättre att fråga än er?! Skrattande
Jag ska göra en trivsam tomt framför ett hus i zon 5 vid havet i Umeå. Det är ett svart funkishus längst upp mot tomten, sedan fri tomt rakt ner mot havet med bara en liten gångstig mellan tomt och hav. Det är nu skogstomt, men jag skulle vilja plöja upp allt och istället sätta gräsmatta. En tät kort gräsmatta i lite sluttning. Utöver detta skulle jag vilja ha ett litet växthus och ett mindre trädgårdsland. Sedan även några större krukor med blommor och så har jag en önskan om kanske någon buske och kanske ett vackert äppelträd med vita blommor.
Det är allt jag vet och kan om växter. Jag behöver hjälp! Vad kan trivas på min tomt? Det är grannar på ena sidan av tomten och bara skog åt det andra.

Det jag söker är:
- Trädgårdslandet skall innehålla saker vi kan äta, rabarber, jordgubbar och sallader m.m
- Buskarna får gärna vara med kanske vinbär eller annat ätbart, och gränsa mot grannen som insynsskydd.
- Äppelträdet ska ha vita blommor och se lite kargt ut i övrigt. Ätbara äpplen!
- Jag är väldigt allergisk mot getingstick och skulle hoppas att mina plantor inte är såååå intressanta om möjligt.
- Växthuset skall innehålla ätbara saker så som tomater m.m.

Men vad trivs här? Vad är lättodlat, ätbart och gott? Gärna fleråriga så jag slipper plantera om jämt. Min personliga smak är enkla blommor tex Flitiga Lisa och blommorna i äppelträdet, inte så mycket olika färger eller dyl. Inga giftiga växter pga småbarn och djur.

Någon som vill ge lite bra tips?

Bjornen
0

Jag bor i zon 6 men bor mycket längre söderut än du gör (norr om Falun). Jag har drygt 3000 olika växter planterade så nog finns det att välja på.

Äppelträd bör du välja någon riktigt tålig sort som t.ex. Antonovka, Rödluvan, Silva eller Rescue (barnäpple med överdådig blomning och små frukter).

MaMaMade
0

Jag bor in mot Vindeln (zon 6 o lite till då vi bor i ett köldhål) o har Ananas Kanel o Leppan Meloni (svårt att få tag i, hör m Hanskog som jag köpte av för flera år sedan). Kanelen är svagväxande o ev mkt snö i kombo m hård blåst knäcker lätt grenarna. Rek Meloni, starkväxande, överdådig blomning (rosa knoppar, vita blommor m svagt rosa kanter som övergår i vitt ju mer den blommar ut) o vansinnigt goda äpplen! Smakar svagt av honungsmelon!

Har bekanta m stuga i Obbola vid älvsmynningen, som har både vinbär o jordgubbsland dock på baksidan huset. Kanske du skulle tänka på att anordna ngn slags läskydd för trädgården. En låg häck kanske…

Blir lätt avis på stuga…vid havet…o dessutom sjötomt! Såg en gullig stuga i funkisstil (brun tror jag) ngnstans norr om Umeå för några år sedan…helmysig! Hoppas att du får det som du vill ha det…lycka till! Glad

Bjornen
0

Det finns flera finska, ryska och kanadensiska sorter av äpplen som är mycket härdiga.

Svarta vinbär finns det många sorter som går bra att odla i norr. Där är det snarare att flera sorter inte fungerar i söder, då de inte anlägger blomknoppar genom för korta sommardagar. Problemet kan vara frost i blomningen.

MaMaMade
0

Konstigt nog har både äppelträd o vinbärsbuskar (mkt blom i år) verkat klara 3 nätters minusgrader ner till -4 utan att ha tagit ngn större skada. Äppelblommen är lite nupen i kanterna men knopparna slår ut o vinbären ser bara pigga ut. Måste ha varit kallt en ytterst kort stund.

Det finns en plantskola strax utanför Wasa som har jättemånga o spännande fruktträd men tyvärr kostar det ju skjortan att åka över m bil o släp…på en skorv dessutom. Obestämd

Halvdansken
0

Hur länge har ni bott där?

Snälla, snälla, ta inte bort all skog, det finns inget roligare än att "inreda" ett sk woodland med skuggväxter av olika slag. Jag har lagt ner massor av tid (och pengar) för att försöka skapa nåt som du har gratis.

Sen vill jag se en bild på huset, ett svart funkishus låter fantastiskt!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

emsems
0

#5, vi har inte ens byggt huset än, utan det är tänkt att vi köper tomten nu, börjar rita huset och bygga så snart som möjligt. Vill bara tänka lite i förväg hur vi ska plocka ur.
Jag är inte så kär i skogstomter, utan vill givetvis utnyttja hela tomtens yta och öppna upp mot havet.

Huset vi funderat på är ett hus på modernliving.se som heter Alpha 178, däremot har jag hört en del dåligt om dessa hustillverkare så vi komemr nog rita ett eget i samma stil.

Halvdansken
0

Riv inte för mycket förrän ni bott där minst ett år. Annars kommer ni kanske att ångra nåt. Det är ett klassiskt fel de flesta gör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Heart
0

Hej!

Kul att få planera sin framtids trädgård. Du sa att du är allergisk mot getingar, synd, men du kommer att behöva insekter som pollinerar alla dina bärbuskar och fruktträd. Vi har massor av humlor hos oss. Om du googlar på humlebo så kan du kolla hur du får humlor i trädgården. Skrattande

Lill-Kisse
0

Blir det inte väldigt blåsigt, vått och ruggigt utan träd som skydd mot havet? Det gäller ju att skydda sitt hus och andra växter mot frost och kyla. Både uppvärmning och underhåll av huset påverkas liksom vilka växter du kan ha i trädgården utan trädens skydd.

Fundera lite på alternativa lösningar. Hör med folk i trakten hur vinden brukar ligga på som värst. Kolla om en öppning med gräsmatta mot söder kan räcka. Är gräsmattorna vid havet i Umeå tjocka och frodiga? Hur ligger de då? Titta och jämför hur det ser ut i området.

MaMaMade
0

#6 Ser bra ut! Lite åt det jag har skissat på…medan man trodde att man ngn ggn skulle kunna köpa en stuga/stugtomt! Obestämd