Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 3197 ggr
sissie
0

Min favorit blomma Tagetes.

Tagetes är helt klart min favoritblomma. Inte för att den är vackrast utan för att den är så bra!

Jag planterar tagetes i krukor som jag placerar under äppelträden och plommonträdet. Det håller rönnbärsmalen borta från äpplena. Och plommonen slipper mask i stor utsträckning.

Några tagetes i trädgårdlandet håller nematoderna borta.

Dessutom har inte jag lika mycket påhälsning av rådjur som grannarna. De hägnar in sina tulpaner och annat mot rådjuren. Det gör inte jag. En och annan går väl åt men de flesta får stå kvar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

miffo
0

tack för att du tog upp det med tagetes.

Jag ska sätta några plantor i min lilla odlingslott. Dom är vackra och värdefulla.

sissie
0

Denna lilla oansenliga blomma med faktiskt taskig doft, är helt underbar. På norska heter den visst sammetsblomster. Ett trevligt namn.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

dolfen
0

Det finns tagetes som doftar apelsin bl.a. Flört

miffo
0

tagetes för mig doftar härliga barnomsminnen

sissie
0

#3 Vilken sort då? FörvånadMycket intresserad! Citrus har ju också avskräckande effekter.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
0

Det svenska namnet på Tagetes är sammetsblomster.  Någon nämnvärd medel mot rönnbärsmal är inte Tagetes, men doften kan minska andra växters dofter och diverseskadeinsekter känner inte "sin" doft.  Liten sammetsblomster (Tagetes tenuifolia) har helt anndra dofter och är väl den som mest används som krydda men alla Tagetes är ätbara.

sissie
0

Hur det fungerar vet jag ej. Har inte dirket brytt mig heller, men det var ju intressant att veta. Det jag vet är att jag har inga rönnbärsmalar i mina äpplen de år som jag har tagetes i massor. Glömmer jag tagetesen så kommer dom och borrar sina gångar i mina äpplen.

Att den dessutom var ätbar. Det hade jag inte en susning om. Förvånad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
0

Jag har nu publicerat en artikel om sammetsblomster. Ännu utan bilder men det kommer.

dolfen
0

#5 - Jag har för mig att den jag hade för några år sedan hette "Lunar orange". Den var småblommig och doftade apelsin.

I årets Impecta-katalog finns det en krydd-tagetes som doftar citron. "Signet lemon".

sissie
0

Trevligt! Då ska jag se om jag kan få tag på några. Har några trädgårdar i närheten.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg