Tomater - första gången!
Jag har i år för första gången försökt mig på tomater. Dom bor i min inglasade veranda nu och jag har grott upp dem från frö. Första chocken var att det blev så många, så nu har alla vänner, släktingar och bekanta fått bli överösta med tomatplantor…
Nu är de fyra som jag behållt kanske stora (det är gula päronformade busktomater). Plantorna är va 1 meter höga, trots att de endast skulle bli 80 cm, ska jag klippa ner den?
Sedan undrar jag också, det står att man ska spara några av kvistarna som kommer mellan stam och kvist för att ge plantat "ett buskigt utseende". Men dessa kvistar tar ju över hela plantan, och inte bjuder dom på några blommor heller. Ska jag ta bort dom nu, även om de redan är jättestora? Dessa kvistar är ca 1 cm grova medan resten av tomatplantan är ca 0.75 cm grov.
En till fråga; Jag ger tomaterna gödslat vatten nästan varje dag (vattnar varje dag) enligt baksidan på förpackningen ska det ges ofta men lite. Blir inte det onyttiga tomater med så mycket gödsel?
Hoppas på svar!
Kan ha fel men jag tror att det kan bli för stor bladtillväxt om du gödslar för mkt, på bekostnad av blomning o fruktsättning men jag är ingen expert. Jag kör på; ner i jorden, väx el dö! 
Nä, jag låter dem gro o växa upp ganska så rejält i bra plantjord. Sedan skolar jag om dem en ggn, också denna ggn i enbart plantjord. Den slutliga utplanteringen sker i fisklådor av frigolit där jag ställer 2 på varandra, den översta m utskurna hål i botten (den större lådmodellen = 2 plantor). I den understa lådan lägger jag en rejäl giva välbrunnen kogödsel o blandar ut m lika mkt sand. Fyller på m jord, ställer nästa låda ovanpå, fyller på m jord o planterar tomaterna. På det sättet får de acklimatisera sig ngt innan rötterna hittar ner till gödslet. Vet inte om det är ett bra sätt men det funkar iaf. 

Om tomaterna blir långa är det bara att dela dem i lagoma bitar och då får du nya plantor. Tjuvarna i bladvecken kan också bli en bra stickling och de brukar ofta kunna blomma före huvudstammen. Sätt skotten i vatten eller i sandblandad jord, de bildar rötter snabbt.
Det är bättre att använda t.ex. kogödsel som gödsel i botten av krukorna istället för att gödselvattna varje gång. Om inte annat så blir det onödigt spill av näring.
Tiomater vill ha mycket näring och vatten. För att de ska få mogna frukter kan man behöva ta bort blad så att frukterna nås av solen.
Busktomater brukar man dock inte tjuva och man brukar inte beskära dem heller, höjdangivelserna tycker jag sällan stämmer ofta blir de större än vad som står på påsarna eller i frökatalogerna.
Tack för svaren. Jag kanske bara får avvakta och se vad som händer då =)