Bekämpa myror
Frågan om hur man blir av med myror kom upp nyligen. Kom med bra tips ni som vet.
Mina myror flyttar omkring fröer och ställer till oreda i stenpartiet framför allt. Hittills har jag hällt kokhett vatten i gångarna (när jag hittat sådana) och lagt ut kaffesump kring vissa växter. Det hjälper för en tid, men myrorna dyker upp igen.

Prova med nånting som innehåller aspartam, det är en bra myrdödare. Fun Light är tydligen effektiv, bara häll ut den som det är.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vad är "Fun Light"?

En sån där light-dryck som man blandar ut med vatten. "Den utan socker" säger de på reklamen. Helt syntetisk.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag har hellre myror än giftet Fun-light i jorden. Har en stor stack men skogsmyror. Svartmyror kommer in på vårarna och leter socker men det finns inget så det är ett litet problem.
Enda gången jag blir riktigt sur på dem är när de boar i blomkrukorna (ampel) inne, då åker hela ampeln ut, å då är det inte så kul att bo där längre, så ser man dem i långa rader bära iväg med äggen.
Fun light kan väl inte vara så farligt "gift" eftersom man kan dricka det utan allvarligare men..

Myror är nyttodjur men kan göra skada när de bygger bo i plantor som inte gillar så väldränerat läge.
Att använda kokhett vatten tycker jag är synnerligen olämpligt, då hett vatten skadar både det ena och andra. Vatten i mycket rikliga mängder gör tillvaron otrivsamt för myrorna och skadar sällan växterna.
Stackmyror kan skadas genom att man blandar olika myrstackar som startar ett förödande krig.
Hur man gör med rödmyror och svartmyror vet jag inte. De gillade iof inte att vi högg av stackarna (grästuvor) när vi ville ha gräsmatta.
Vår förhoppning är att regnet gör att de flyttar nu när stackarna är "blottade" och vi klipper området med gräsklippare rätt ofta.
I våras hade vi en stack med stackmyror på tomten, väldgit nära altanen och grusplanen. Det gick inte att vara någonstans på tomten stillastående för alla myrorna. Sambon försökte byta däck i våras, men fick lämna gården för det gick inte! Vi fick tyvärr utrota stacken.
Så här grymma var vi (det var SKITJOBBIGT att utföra, men nödvändigt): Vi väntade till kvällningen då de felsta myrorna var "inne". Vi strödde en duktig mängd myrr runt stacken och hälde ansenliga mängder myrr på stacken. Sen tog vi en grep och vände runt hela stacken så myrret blandades effektivt! Vi upprepade detta 2 gånger och sen var stacken helt död.
Det var fruktansvärt jobbigt, men det var lite "vi eller dom". 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Hur ska du ha det Bjornen? Du hävdar att kokhett vatten är olämpligt, men skriver sedan att vatten gör tillvaron otrivsam för myrorna.
Jag vill göra myrornas tillvaro så otrivsam att de dör helt tvärt, när jag hittat ett bo med gångar och ägg nere i jorden. Där långt nere i jorden har jag ingen rar planta att skada, utan bara elaka små myror, som jag vill utrota. Kan kallt vatten vara bättre?