Spirea i skuggan eller inte?
Jag planterade en spirea av nåt slag förra året. (Tror att det var en spirea i alla fall?) Den har grönbruna blad, nästan kopparröda ibland, men tyvärr har jag inget sortnamn.
På lappen stod det att den trivdes i halvskugga till skugga, så jag satte den i min norr-rabatt där det är sol tidig morgon och sen kväll och resten skugga. Tidigt i våras syntes ingenting men nu är det kanske 10-15 blad och den växer mer varje dag, så den överlever helt klart på sin plats. Men alldeles nyss såg jag en granne som har en exakt likadan planta i full sol och den såg ut att stormtrivas!
Så hur ska de ha det, egentligen, vill de ha skuggigt eller inte?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det låter som någon rosenspirea (Spirea japonica). De blommar på sensoomar -höst med röda eller rosa (vita) blommor och blir relativt låg (omkring ½ metern). De trivs i lite skuggigare lägen eller lite fuktigare och gillar inte torka något vidare. De överlever nog nästan var som helst men utseendet kan variera beroende på jordmån. Namnsorterna Firelight och Goldmound har gula eller kopparfärgade blad. Troligen finns det flera sortnamn med liknande egenskapr.

Hmm… Nej, den skulle bli 1,5 m enligt lappen. (Men lappar stämmer inte alltid, har man ju märkt!) Jag får ta och fota den så kanske du kan se på bladen vad det är för nåt.
www.stuteriprecious.se

Det är den perenna växten plymspirea (Aruncus dioicus). Den blir omkring 1½ meter och blommar på försommaren med gräddvita plymer. Plantan ser lite späd ut och det dröjer nog ett ytterligare år innan den blommar. Gamla plantor blir ordentligt stora och är svåra att flytta genom sitt kraftiga rotsystenet, Den fungerar på alla jordar men blir finast i någorlunda soligt läge med tung och näringsrik jord.

Plymspirean är en underbar växt, som verkligen kan bli stor, vid och ståtlig. Se till att det finns gott om utrymme. Jag har den gärna i ensamt majestät eller med Astilbe intill som matchar fint.
Den trivs bra i nordväst, d v s varken i gassande sol eller djup skugga. Jag har haft en trädgård med plymspirea i söderläge. Den trivdes inte alls, så jag flyttade den till en plats med skyddande skugga mitt på dagen och då blev den stor som en buske.

Jag har för tillfället nio st i vår trädgård. Det finns han- och honbuskar och den ena blommar mer än den andra. Jag vet ine vilken det är, för jag har hört båda varianterna.
Alla mina står dock i max halvskugga, och de blommar fint.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Plymspirea i djupaste skugga blommart dåligt och i lättare jord på soligt och torrt ställe innebär svaga plantor.
i trädgården har jag en Plymspirea i ett torrt och direkt söderläget (och även blåsigt) den får alldrig extra vatten och den blir varje år väldigt hög och blommar överdådigt.
Spirea japonica - har jag i en syd/väst slänt i väldräneradjord och dom trivs där väldigt bra också blommar mycket och väldigt vitala faktikst.

Plymspirea är väldigt tåliga och bara de hittar lagom fukt med sina kraftiga rötter så fungerar de bra. I djupaste skugga och i torr sandlig mager jord med gassande sol brukar de inte bli lika fin som de kan bli. Överlever gör de nästan överallt, men är svåra att flytta som utväxta plantor. De tillhör växterna som hänger bara de får se spaden.
min tycker jag är rätt så fin i torr och sandigjord i direkt söderläge. tycker dom är tåliga och blir vackra på dom flesta lägena och jordar. men sedan är ju min väl etablerad så den tål ju torkan bättre. men ändå verkar den trivas bra.

Tillgång till fukt från djupet ger dem bättre förutsättningar och samma gäller näringstillgången. Överlag brukar bladens höstfärg uteblir vid starkt soliga magra läge utan de tappar bladen snabbare. Om man vill ha en andra blomning (efter total nedskäring) krävs vatten och näring men lyckas mycket bättre i soligt lägen.

Okej, plymspirea - check! 
Kan den stå kvar där den är? Sol morgon + sen kväll, skugga därimellan. Det är en ljus växtplats även när det är skugga, men det blir som sagt inte så många soltimmar.
www.stuteriprecious.se

Tror att den kommer att trivas fint där, men den vill ha de fuktigt, som Björnen skriver.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#13 Det har den garanterat. Väldränerat, men fuktigt. 
www.stuteriprecious.se